ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αναπροσαρμογή σχεδίων από Aegean λόγω πανδημίας

anaprosarmogi-schedion-apo-aegean-logo-pandimias-561096556

Τη στρατηγική προσαρμογής στα νέα δεδομένα που έχει δημιουργήσει η πανδημική κρίση ισχυροποιεί η Aegean που εμφάνισε, κατά το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, καθαρές ζημίες ύψους 159 εκατ. ευρώ, με την πτητική δραστηριότητά της να υποχωρεί, τον Απρίλιο και τον Μάιο, σε ποσοστό 95% και 92%, αντίστοιχα, έναντι του αντίστοιχου διμήνου του 2019. Η εταιρεία, κατά το εννεάμηνο της φετινής χρονιάς, είχε απώλειες ταμειακών διαθεσίμων (cash burn) ύψους 160 εκατ. ευρώ από τα οποία 65 εκατ. ευρώ αφορούν μόνον το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς.

Με τα δεδομένα αυτά, όπως ανέφεραν κατά την προχθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης και ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης, η αεροπορική, ύστερα από συμφωνία με την Airbus, μετέθεσε την ημερομηνία παράδοσης επτά αεροσκαφών της οικογένειας Α320 neo από το 2022-2023 στο 2025-2026. Με την παραγγελία των συνολικά 46 νέων αεροπλάνων να παραμένει ενεργή, η αεροπορική θα παραλάβει, έως και το 2022, 15 έναντι 26 αεροπλάνων που προγραμματιζόταν, αρχικά, να παραδοθούν κατά το εν λόγω χρονικό διάστημα. Από αυτά πέντε παραλήφθηκαν μέσα στο πρώτο εξάμηνο και συνεπώς απομένουν ακόμη 10 αεροσκάφη προς παράδοση.

Με τον τρόπο αυτό, η εισηγμένη εξοικονομεί, έως και το 2022, ποσό 110 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στις προκαταβολές (pre-delivery payments) που θα κατέβαλε εάν δεν μετετίθετο το αρχικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης των αεροσκαφών. 

Μία ακόμη ενέργεια με στόχο την εξοικονόμηση κόστους αφορά 26 αεροσκάφη jet/Ceo των οποίων οι μισθωτικές συμβάσεις λήγουν σταδιακά από τον φετινό Σεπτέμβριο έως και τον Ιανουάριο του 2022. Το γεγονός αυτό προσδίδει ευελιξία στην αεροπορική, που είναι σε θέση είτε να τερματίσει είτε να επεκτείνει τις εν λόγω μισθώσεις με ευνοϊκότερους όρους, όπως ανέφερε ο κ. Γερογιάννης.

Βάσει των στοιχείων πρώτου εξαμήνου, η Aegean αριθμεί 64 αεροσκάφη (εκ των οποίων 52 jet και 12 turboprops/ελικοφόρα), έχοντας επιστρέψει και δύο αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 ceo, τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020, στους εκμισθωτές τους.

Η αεροπορική αφήνει πίσω της μια τουριστική σεζόν όπου οι αρχικές, σε διεθνές επίπεδο, προσδοκίες για βελτίωση των επιδόσεων δεν επαληθεύθηκαν λόγω της επαναφοράς των περιοριστικών μέτρων και της εκδήλωσης ενός δεύτερου κύματος πανδημίας πολύ νωρίτερα, συγκριτικά με τις αρχικές προσδοκίες. Το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς η αεροπορική δραστηριοποιούνταν με 62% λιγότερους επιβάτες, μείωσε τις προσφερόμενες θέσεις κατά 52% και συρρίκνωσε σε περίπου 45% έως 50% την πτητική δραστηριότητά της σε σύγκριση με πέρυσι. Επανέφερε το 40% των πτήσεων εξωτερικού και κατά προσέγγιση το 60% των πτήσεων εσωτερικού, ενώ η μέση πληρότητα πτήσεων διαμορφώθηκε στο 68%, δηλαδή 19 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με το 2019.

Ως εκ τούτου, κατά το τρίτο τρίμηνο, ο εκτιμώμενος αριθμός των διακινούμενων επιβατών είναι 2 εκατ., το πτητικό έργο της Aegean υπολογίζεται ότι ανήλθε στο ήμισυ του αντίστοιχου το 2019, ενώ αναμένονται προ φόρων ζημίες 25 έως 30 εκατ. ευρώ. Κατά το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, η ορατότητα είναι περιορισμένη, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, καθώς οι κρατήσεις είναι χαμηλότερες από ποτέ. Εάν δεν επιβληθούν περαιτέρω περιορισμοί για την εξάπλωση της πανδημίας, θα μπορούσε να επιτευχθεί το 1/3 της επιβατικής κίνησης του αντίστοιχου διαστήματος του 2019.