ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τονωτική ένεση 130 εκατ. στην Avis από EBRD, EIF και ολλανδικό fund

Το επίπεδο διοίκησης, οι διαδικασίες διαχείρισης ρίσκου και είσπραξης απαιτήσεων και το γεγονός ότι πυλώνας του επιχειρησιακού σχεδίου της Avis είναι η ηλεκτροκίνηση προσείλκυσαν τους δύο ευρωπαϊκούς οργανισμούς και το ολλανδικό fund ASR.

Ενόσω την περασμένη άνοιξη βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη το lockdown, έξι δικηγορικά γραφεία, από τα οποία τέσσερα έχουν έδρα στο Λονδίνο, πραγματοποιούσαν έναν ιδιαιτέρως ενδελεχή χρηματοοικονομικό έλεγχο στην εταιρεία μίσθωσης αυτοκινήτων Avis Hellas. 
Το due diligence έλαβε χώρα –ως επί το πλείστον από απόσταση– προκειμένου να στηριχθεί η απόφαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων (EIF) και του ολλανδικού συνταξιοδοτικού fund ASR να πραγματοποιήσουν συναλλαγή  τιτλοποίησης (securisation transaction) ύψους 130 εκατ. ευρώ στην εταιρεία.

Κατά πληροφορίες της «Κ», η συναλλαγή, που ολοκληρώθηκε στα μέσα του περασμένου Ιουλίου, συνοδεύεται με μέσο επιτόκιο 1,4%, απέσπασε αξιολόγηση ΒΒΒ+ από τους οίκους Fitch και S&P, είναι τριετούς διάρκειας, έχει ως εγγύηση μισθωτικές συμβάσεις και δύναται να επεκταθεί μετά το πέρας των τριών χρόνων. 

Από τα 130 εκατ. ευρώ της χρηματοδότησης, αντιστοιχούν 43 εκατ. ευρώ στο EIF, 37 εκατ. ευρώ στην EBRD και 50 εκατ. ευρώ στους Ολλανδούς επενδυτές. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο ντιλ είναι το πρώτο με αυτού του είδους τα χαρακτηριστικά που λαμβάνει χώρα μετά το 2010, αποτελώντας ψήφο εμπιστοσύνης, ευρύτερα, για την ελληνική οικονομία. 

Το επίπεδο διοίκησης, οι διαδικασίες διαχείρισης ρίσκου και είσπραξης απαιτήσεων και το γεγονός ότι πυλώνας του επιχειρησιακού σχεδίου της Avis είναι η ηλεκτροκίνηση προσείλκυσαν τους δύο ευρωπαϊκούς οργανισμούς και το ολλανδικό fund στην εταιρεία με διευθύνοντα σύμβουλο τον Ανδρέα Ταπραντζή. Κατά πληροφορίες, η εταιρεία διαθέτει ένα φιλόδοξο σχέδιο πενταετίας για την αντικατάσταση σημαντικού τμήματος του στόλου της με ηλεκτροκίνητα οχήματα σε συνάρτηση με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης και βέβαια τη δημιουργία ενός διευρυμένου δικτύου σταθμών φόρτισης. 

Οσον αφορά τo ολλανδικό fund Vermogensbegeer NV ASR, διαθέτει υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία αξίας 68 δισ. ευρώ, τα οποία ανήκουν, μεταξύ άλλων, σε συνταξιοδοτικά ταμεία, νοσοκομεία και εκπαιδευτικούς οργανισμούς, πανεπιστήμια και σχολεία. Αποστολή του fund είναι η εξασφάλιση αξιόλογων αποδόσεων στους επενδυτές του, όπως αναφέρεται στον ιστότοπό του. Η βιωσιμότητα αποτελεί βασικό κριτήριο προκειμένου το ASR να πραγματοποιήσει μια επένδυση, κάτι που φαίνεται ότι οι Ολλανδοί έλαβαν υπόψη στην περίπτωση της χρηματοδότησης με 50 εκατ. ευρώ της Avis Hellas. 

Στροφή στο leasing 

Εκτός από τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση, η Avis δίνει έμφαση στην ενίσχυση του τομέα μακροπρόθεσμης ενοικίασης οχημάτων (leasing) προς ιδιώτες, ο οποίος λόγω και του κορωνοϊού εμφανίζει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Κατά πληροφορίες, σε σχέση με πέρυσι ο αριθμός των συμβάσεων leasing της εταιρείας διπλασιάστηκε, καθώς η υγειονομική κρίση ενίσχυσε αφενός την ανάγκη για καθημερινές μετακινήσεις με ίδια μέσα και αφετέρου την επιφυλακτικότητα ως προς την αγορά ενός αυτοκινήτου. Δεν είναι τυχαίο ότι η Avis, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, πέτυχε φέτος τον στόχο που είχε θέσει για το 2023 για αύξηση κατά 100% των συμβάσεων leasing ιδιωτών. Με τα δεδομένα αυτά, η εταιρεία αναμένεται να λανσάρει, προσεχώς, μια νέα υπηρεσία που στηρίζεται στο είδος και στη διάρκεια χρήσης βάσει… συνδρομής, δηλαδή σε μηνιαία βάση και για συγκεκριμένη κατηγορία (μικρή, μεσαία κ.λπ.) αυτοκινήτου.  
Σε αντίθεση με το leasing, η βραχυχρόνια μίσθωση (rent-a-car) επλήγη σημαντικά λόγω της πανδημίας, δεδομένης της καθίζησης του τουρισμού. H περικοπή κατά 3.000 των προγραμματισμένων αγορών καινούργιων αυτοκινήτων και η δημιουργία προγράμματος μίσθωσης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι ορισμένα από τα μέτρα που έλαβε η Avis για να περιορίσει τις απώλειες στον συγκεκριμένο τομέα.