Ισχυροποιείται η «Αβαξ» στην εγχώρια κατασκευαστική αγορά

Ισχυροποιείται η «Αβαξ» στην εγχώρια κατασκευαστική αγορά

4' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενισχύει τη θέση του στην εγχώρια κατασκευαστική αγορά ο όμιλος «Αβαξ» με την επικείμενη ανάληψη του έργου της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, που αφορά κατασκευαστικό αντικείμενο της τάξεως του 1,15 δισ. ευρώ. Στο ποσό αυτό δεν υπολογίζονται και τυχόν αναθεωρήσεις, που θεωρούνται σχεδόν βέβαιες με βάση την πρότερη εμπειρία αντίστοιχων έργων στο παρελθόν.

«Η νέα σύμβαση αναμένεται να μας προσφέρει ένα σταθερό κατασκευαστικό αντικείμενο σε βάθος χρόνου, που ήταν και το ζητούμενο για εμάς, καθώς μας επιτρέπει να επανατοποθετηθούμε στην ελληνική κατασκευαστική αγορά. Με βάση και τη συμμετοχή μας στην κοινοπραξία, υπολογίζουμε ότι η συνεισφορά του έργου στον τζίρο του ομίλου θα είναι της τάξεως των 600-700 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας έτσι σημαντικά το ανεκτέλεστο υπόλοιπό μας σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ», αναφέρει στην «Κ» ο Χρήστος Ιωάννου, πρόεδρος του ομίλου «Αβαξ». Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Ιωάννου, «δικαιώθηκε και η στρατηγική μας ότι πρέπει να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός», ενώ προσθέτει ότι η προσφορά της εταιρείας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης, ασφαλώς και επιτρέπει τη δημιουργία κερδών, κατά πάγια πρακτική του ομίλου να απέχει από πρακτικές εξασφάλισης τζίρου εις βάρος της κερδοφορίας.

Ωστόσο, τα οφέλη για τον όμιλο «Αβαξ» είναι πολλαπλά και επεκτείνονται και σε άλλα πεδία. Για παράδειγμα, όπως ομολογούν στελέχη της διοίκησης, είναι προφανές ότι η εξασφάλιση σημαντικού αντικειμένου μέσω του νέου έργου προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια και στις τράπεζες, καθώς περιορίζεται το ρίσκο τους. Ετσι, εκτιμάται ότι θα καταστεί εφικτή και η βελτίωση των όρων χρηματοδότησης του ομίλου στο άμεσο μέλλον. Ως προς τη νέα γραμμή 4, πρόκειται να συναφθεί σύμβαση χρηματοδότησης έργου προκειμένου να εξασφαλιστεί και η ανάλογη ρευστότητα από την κοινοπραξία, ώστε να μην διαταραχθεί η ομαλή εκτέλεση. 

Το επόμενο βήμα για τη βελτίωση του χρηματοδοτικού «οπλοστασίου» της «Αβαξ» έγκειται στην αξιοποίηση των συμμετοχών του ομίλου στα έργα παραχώρησης. Στο πλαίσιο αυτό, έχει συσταθεί μια νέα θυγατρική εταιρεία παραχωρήσεων, 100% θυγατρική της «Αβαξ». Η νέα εταιρεία φέρει την επωνυμία «Αβαξ Παραχωρήσεις» (Avax Concessions) και πρόκειται άμεσα να «προικιστεί» με τις συμμετοχές του ομίλου στην Ολυμπία Οδό (19,1%) και στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (23,61%). «Η νέα εταιρεία θα αποτελεί τον βραχίονα των έργων παραχώρησης του ομίλου και θα επιτρέψει την άντληση επιπλέον κεφαλαίων χρηματοδότησης», αναφέρει ο κ. Ιωάννου. 

Ολοκληρώνεται η γραμμή 3

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εξασφάλιση του νέου έργου του μετρό έρχεται σε μια ευνοϊκή χρονική συγκυρία για τον όμιλο, καθώς αυτή την περίοδο ολοκληρώνει την επέκταση της γραμμής 3 προς τα δυτικά προάστια. Με βάση το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, οι τρεις εναπομείναντες σταθμοί θα έχουν κατασκευαστεί και παραδοθεί προς λειτουργία το καλοκαίρι του 2022. Εφόσον επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις περί αρκετής αναμονής έως ότου ξεκινήσουν τα έργα για τη νέα γραμμή 4, είναι αρκετά πιθανό, όταν ολοκληρωθεί το ένα έργο, να ξεκινήσει το άλλο, με την «Αβαξ» να διατηρεί αναλλοίωτη την ομάδα ανθρώπων, αλλά και τον μηχανισμό που έχει ήδη δημιουργήσει, εξασφαλίζοντας πολύτιμες οικονομίες κλίμακας.

Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία Αβαξ – Ghella – Alstom προσέφερε έκπτωση 12,19%, έναντι έκπτωσης 10,57% που είχε καταθέσει η επόμενη κοινοπραξία των Ακτωρ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy. Πρόκειται για διαφορά μόλις 1,6%, που καταδεικνύει το πόσο κοντά βρέθηκαν οι δύο κοινοπραξίες. Μάλιστα και στην περίπτωση του διαγωνισμού για την επέκταση της γραμμής 3, η «Αβαξ» είχε μειοδοτήσει προσφέροντας έκπτωση που ήταν μόλις 1,2% καλύτερη του επόμενου μειοδότη. 

Οι προοπτικές

Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση της «Αβαξ» εμφανίζεται περισσότερο αισιόδοξη για τη μελλοντική πορεία του ομίλου, τόσο λόγω της ενίσχυσης του ανεκτέλεστου με το νέο έργο του μετρό όσο και εξαιτίας των προοπτικών που διανοίγονται συνολικά στον κλάδο μέσω των έργων που θα προωθηθούν στη χώρα προκειμένου να αξιοποιηθούν τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης. Το προηγούμενο διάστημα η «Αβαξ» προχώρησε στην πώληση περιουσιακών της στοιχείων, ώστε να ενισχύσει τη ρευστότητά της και να θωρακιστεί χρηματοοικονομικά. Συνολικά αντλήθηκαν έσοδα 42 εκατ. ευρώ, με τα 34 εκατ. εξ αυτών να αφορούν την πώληση και επαναμίσθωση δύο κτιρίων γραφείων της στην οδό Αμαρουσίου – Χαλανδρίου (αγοραστής ήταν η Trastor ΑΕΕΑΠ). Επιπλέον 8 εκατ. ευρώ εισέρρευσαν στο ταμείο της εταιρείας από τη μεταβίβαση της σύμβασης ΣΔΙΤ που αφορούσε τη διαχείριση σχολικών μονάδων στην Αττική. Αγοραστής ήταν ο σουηδικός όμιλος Sterner Stenhus.

Αυτό που είναι πλέον σαφές είναι ότι η παρουσία της «Αβαξ» εκτός Ελλάδας θα είναι πλέον αρκετά μετρημένη και θα αφορά στο εξής τη διεκδίκηση μεμονωμένων έργων σε χώρες όπου η εταιρεία γνωρίζει την αγορά. Στόχος είναι να μην επαναληφθούν ζημίες, όπως συνέβη με τα έργα στο Κατάρ, απ’ όπου η εταιρεία αποχώρησε πρόσφατα. Σήμερα, εκτός από την Κύπρο, η «Αβαξ» διατηρεί εργοτάξια σε Ιράκ, Κροατία, Βουλγαρία και Ιορδανία. Αλλωστε, υπάρχει πλέον η βάσιμη προσδοκία ότι η εγχώρια κατασκευαστική αγορά θα επιστρέψει σύντομα σε αυξημένους ρυθμούς παραγωγής έργων, μετά δέκα και πλέον χρόνια κρίσης και συνεχούς συρρίκνωσης της «πίτας».

Στον τομέα της ενέργειας, όπου η «Αβαξ» διαθέτει παρουσία τόσο στις ΑΠΕ όσο και στη λιανική εμπορία, μέσω της Volterra, στόχος είναι η σταδιακή ενίσχυση του χαρτοφυλακίου αιολικών πάρκων, το οποίο σήμερα διαμορφώνεται σε 70 MW εγκατεστημένης ισχύος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή