ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αναγκαίο το ενιαίο υγειονομικό πρωτόκολλο σε όλες τις πτήσεις

Από την άνοιξη έως και τον Οκτώβριο, στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μειώθηκε η επιβατική κίνηση κατά 77%.

Παρά την πρόοδο που καταγράφεται ως προς την παρασκευή του εμβολίου για τον κορωνοϊό, είναι κοινός τόπος ότι για την επιστροφή στην κανονικότητα θα απαιτηθεί να παρέλθει ένα μακρύ χρονικό διάστημα. Αυτό είναι το βασικό σενάριο στο οποίο στηρίζεται ο κλάδος των αερομεταφορών και τουρισμού, που έχει στραμμένο το βλέμμα στην επόμενη τουριστική περίοδο. Η νέα αυτή πραγματικότητα για τις εγχώριες αερομεταφορές, που πριν ξεσπάσει η πανδημική κρίση αντιπροσώπευαν το 10% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, υπήρξε το θέμα της χθεσινής διαδικτυακής εκδήλωσης της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (IATA).

Προκειμένου ο κλάδος να τεθεί σταδιακά σε τροχιά ανάκαμψης και να είναι σε θέση να προγραμματίσει τη δραστηριότητά του, απαιτείται, κατά τη θερινή περίοδο του 2021, να εφαρμοστεί ένα ενιαίο ευρωπαϊκό πρωτόκολλο στις πτήσεις, με στόχο η Ασία και οι Ηνωμένες Πολιτείες να επιστρέψουν στον χάρτη της διασυνδεσιμότητας, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης.
Αυτό, με δεδομένο ότι ο κίνδυνος μόλυνσης κατά τη διάρκεια μιας πτήσης παραμένει περιορισμένος, καθώς από τις αρχές της χρονιάς μέχρι και τον Σεπτέμβριο έχουν καταγραφεί μόλις 44 κρούσματα σε 1,2 δισ. διακινηθέντες επιβάτες, σύμφωνα με έρευνα της IATA. Ως εκ τούτου, «οι επιβάτες θα πρέπει να αντιληφθούν ότι παντού υπάρχουν οι ίδιες πιθανότητες να κολλήσουν τον ιό και εάν τηρούν τα μέτρα, είναι ασφαλείς», πρόσθεσε ο κ. Βασιλάκης.

Εκτός από το ενιαίο πρωτόκολλο, το υποχρεωτικό τεστ πριν από την πτήση θα μπορούσε να συμβάλει στην επιστροφή στην προσπάθεια ανάκαμψης των αεροπορικών. Υπολογίζεται εξάλλου ότι το επιπρόσθετο κόστος του τεστ αντιγόνων δεν αποτελεί παρά ένα μικρό κλάσμα ως προς τη συνολική αξία του εισιτηρίου.

Εάν όμως οι αεροπορικές εταιρείες αποτελούν τη μία μεταβλητή της εξίσωσης, τα αεροδρόμια αποτελούν την έτερη σημαντική μεταβλητή. Οπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) Γιάννης Παράσχης, το 2021 προβλέπεται ότι η επιβατική κίνηση θα διαμορφωθεί στο 50% αυτής του 2019, ενώ φέτος, από την άνοιξη έως και τον Οκτώβριο, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» καταγράφει μείωση της επιβατικής κίνησης σε ποσοστό της τάξεως του 77%, εάν εξαιρεθεί το πρώτο δίμηνο του 2020, οπότε οι επιδόσεις ήταν καλές.

Ο κ. Παράσχης ανέφερε ότι ο ΔΑΑ έχει κάνει χρήση των κυβερνητικών μέτρων στήριξης, έχει αντλήσει κεφάλαια από την αγορά κι έχει μειώσει το λειτουργικό κόστος κατά περίπου 50% από τον Απρίλιο μέχρι σήμερα, συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019. Ωστόσο, όπως τόνισε, καθίσταται αναγκαία η αποζημίωση των αεροδρομίων για τις ζημίες που υπέστησαν λόγω της πανδημικής κρίσης.

Οπως ακόμη αναφέρθηκε, κατά τη χθεσινή εκδήλωση της ΙΑΤΑ, απαιτούνται να πραγματοποιηθούν δομικές αλλαγές και επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και του εναέριου χώρου σε ρυθμιστικό επίπεδο κι εν προκειμένω όσον αφορά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Οπως ανέφερε ο διευθυντής ασφάλειας και υπηρεσιών πτήσεων της ΙΑΤΑ Τζανκάρλο Μπουόνο, το 2019 η Ελλάδα δεν κατάφερε να αξιοποιήσει κεφάλαια της τάξεως των 12 εκατ. ευρώ που έχουν προέλθει από πόρους του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol). «Η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει στην αεροναυτιλία και στον εκσυγχρονισμό της με νέες τεχνολογίες, αξιοποιώντας τους πόρους που παρέχονται στη χώρα», ανέφερε το στέλεχος της ΙΑΤΑ.