ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι κερδισμένοι της πανδημίας και οι ευκαιρίες

Ποιες επιχειρηματικές δραστηριότητες ευνοούνται από την υγειονομική κρίση και αναπτύσσονται ραγδαία στην Ελλάδα

oi-kerdismenoi-tis-pandimias-kai-oi-eykairies-561169243

Μεσούσης της οικονομικής κρίσης που πυροδότησε η πανδημία υπάρχουν επιχειρήσεις και δραστηριότητες που γνώρισαν ή αναμένεται να γνωρίσουν σημαντική ώθηση. Κυρίως όμως η πανδημία δημιούργησε και εξακολουθεί να δημιουργεί νέες ανάγκες και τάσεις στην καθημερινότητα της προσωπικής, αλλά και της επαγγελματικής ζωής των ανθρώπων. 

Σε αυτό το περιβάλλον, νέοι επιχειρηματικοί πόλεμοι ξεσπούν, με χαρακτηριστικότερο ίσως αυτόν μεταξύ των εταιρειών λήψης και διεκπεραίωσης ηλεκτρονικών παραγγελιών, όπως κι εκείνον μεταξύ των εταιρειών ηλεκτρονικών συναλλαγών, ενώ εξακολουθούν να μαίνονται παλιές κόντρες, όπως μεταξύ των μεγάλων λιανεμπόρων τροφίμων και ηλεκτρονικών ειδών. Είναι αξιοσημείωτο πως η μεταφορά σημαντικού μέρους της οικονομικής δραστηριότητας στον ψηφιακό κόσμο δημιούργησε μια αγορά online παραγγελιών φαγητού και τροφίμων, που έχει ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια.

Παράλληλα, μεταλλάσσει καθοριστικά αγορές όπως αυτή των γραφείων, όπου πολλές μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις επαναξιολογούν πόσους εργαζόμενους και ποιο διάστημα θέλουν να τους φιλοξενούν στα γραφεία που ενοικιάζουν ή κατέχουν. Για να γίνει καλύτερα αντιληπτός ο αντίκτυπος στην αγορά, αξίζει να αναφερθεί πως μεγάλη ελληνική πολυεθνική, που μισθώνει κτίριο στα βόρεια προάστια στο οποίο εργάζονται στελέχη της για όλες τις διεθνείς αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται, φέρεται να βρίσκεται ένα βήμα πριν αποφασίσει την οριστική εκκένωσή του, καθώς από τον Μάρτιο εφαρμόζει μοντέλο εξ αποστάσεως εργασίας, καθιστώντας παρωχημένες και τις εγκαταστάσεις αλλά και το προσωπικό υποστήριξης στελεχών και ακινήτου. Με τη σειρά τους, τα στελέχη αυτά αναζητούν είτε νέους ανεξάρτητους χώρους γραφείων, πέραν της κατοικίας τους, είτε μεγαλύτερα ακίνητα για κατοικία ώστε να μπορούν να εργάζονται εξ αποστάσεως με την άνεση που απαιτείται. 

Σε άλλους κλάδους, όπως αυτός της παραγωγής και διάθεσης προϊόντων προσωπικής φροντίδας, οι τζίροι ενισχύονται μαζί με την εμπέδωση του αισθήματος υγειονομικής φροντίδας των νοικοκυριών. Το ίδιο ισχύει και για τα φαρμακευτικά και τα παραφαρμακευτικά προϊόντα. Στον χώρο των φαρμακαποθηκών εξάλλου έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται σημαντικές εξαγορές και συγχωνεύσεις, καθώς Ελληνες και ξένοι επενδυτές διαβλέπουν αξία. 
Ανθηση γνωρίζει και το λιανεμπόριο ηλεκτρονικών προϊόντων εν γένει – και οι πωλήσεις προσωπικών υπολογιστών και έξυπνων κινητών ειδικότερα.

Μάλιστα, μία από τις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου ηλεκτρονικών την τελευταία Παρασκευή πριν από το τρέχον δεύτερο lockdown πραγματοποίησε πωλήσεις που ξεπέρασαν σε ένα εικοσιτετράωρο τα 5 εκατ. ευρώ. Κλάδοι, οι παραπάνω, όλοι ενδεικτικοί της ύπαρξης ευκαιριών ακόμη και μέσα στην πανδημία. Τρία τέτοια παραδείγματα επιχειρήσεων που κατέγραψαν ενισχυμένη δραστηριότητα εν μέσω της πανδημίας είναι η Box, θυγατρική του ομίλου ΟΤΕ, η βιομηχανία Παπουτσάνης και η εταιρεία εκμίσθωσης και διαχείρισης ευέλικτων χώρων εργασίας IWG.

Πάνω από μισό δισ. ο τζίρος του online delivery φαγητού

oi-kerdismenoi-tis-pandimias-kai-oi-eykairies0
Το ποσοστό των Ελλήνων που έκαναν ηλεκτρονικές παραγγελίες φαγητού, από 25% τον περασμένο Μάρτιο, έφθασε στο 38% τον Σεπτέμβριο. INTIME

Με ραγδαίους ρυθμούς αναπτύσσεται, με καταλύτη την πανδημία και το lockdown, η ελληνική αγορά του online delivery φαγητού. Μία αγορά που, με μοχλό την αυξανόμενη ψηφιακή διείσδυση, σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις ομοίως, υπολογίζεται πως έχει ήδη ξεπεράσει σε όρους κύκλου εργασιών τα 500 εκατ. ευρώ. Την ανάπτυξη της αγοράς πλέον τροφοδοτεί και η προσθήκη νέων κατηγοριών προϊόντων, όπως τρόφιμα και είδη σούπερ μάρκετ, στις επιλογές των καταναλωτών, αλλά και οι κινήσεις από τις ψηφιακές πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.

Η ανάπτυξη και τα μεγέθη αυτά έτυχαν της προσοχής ισχυρών ομίλων ήδη πριν από την πανδημία, με αποτέλεσμα τώρα να ωριμάζουν οι σχετικές επενδύσεις και να έρχονται τα πρώτα οικονομικά αποτελέσματα. Αυτή είναι η περίπτωση της πλατφόρμας BOX, της υπηρεσίας ηλεκτρονικής παραγγελίας φαγητού της Cosmote, που ξεκίνησε να λειτουργεί τον Δεκέμβριο του 2019, και πλέον αποτελεί έναν ταχύτατα ανερχόμενο παίκτη στην αγορά και σημαντικό ανταγωνιστή του eFood που δέσποζε μέχρι τώρα στον επιχειρηματικό χάρτη του κλάδου. Η BOX έχει προχωρήσει σε μία σειρά από εμπορικές κινήσεις στις οποίες περιλαμβάνονται η συμφωνία με τη Skroutz για τη «μεταφορά» των χρηστών αλλά και συνεργατών του Skroutz Food στην πλατφόρμα του BOX, καθώς και η συνεργασία με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Μασούτης και Κρητικός, που ανακοινώθηκε πρόσφατα. Με τη συνεργασία αυτή, οι χρήστες του BOX μπορούν να παραγγέλνουν προϊόντα μέσα από όλους τους διαθέσιμους κωδικούς (10.000 ανά αλυσίδα) στις τιμές των φυσικών καταστημάτων των δύο αλυσίδων και, επιπλέον, να συνδυάζουν τα οφέλη από τα προγράμματα πιστότητας τόσο των Μασούτης, Κρητικός, όσο και του BOX. Αυτή τη στιγμή, η υπηρεσία εξυπηρετεί τους καταναλωτές σε συνολικά πάνω από 50 πόλεις σε όλη τη χώρα.

Στα σχέδια του BOX, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι να κλείσει και άλλες συνεργασίες με αλυσίδες τροφίμων και, μεταγενέστερα, να δημιουργήσει δικό του στόλο με μηχανάκια. Παράλληλα, συνεχίζει να επεκτείνει το δίκτυο συνεργατών στην κατηγορία έτοιμου φαγητού και καφέ. Σημειώνεται πως σε διάστημα τριών μηνών, έχει προσθέσει στο δίκτυό του πάνω από 1.500 καταστήματα, φτάνοντας σήμερα τα 5.500 πανελλαδικά.

«Στο πρώτο lockdown, οι καταναλωτές ήταν κάπως επιφυλακτικοί όσον αφορά την ηλεκτρονική παραγγελία έτοιμου φαγητού. Στη συνέχεια διαπίστωσαν τα οφέλη του online delivery και έμειναν ικανοποιημένοι από τις παρεχόμενες υπηρεσίες», αναφέρει ο Σπύρος Λούρος, διευθυντής Νew Digital Business Development, E-Commerce & Consumer IOT του ομίλου ΟΤΕ και προσθέτει: «Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Μάρτιο και μετά, έχουν διπλασιαστεί οι παραγγελίες μέσω της πλατφόρμας του ΒΟΧ και συνεχώς αυξάνονται».

Ολα δείχνουν ότι η αγορά του online delivery έχει μεγάλη δυναμική και περιθώρια ανάπτυξης στην Ελλάδα. Σύμφωνα με έρευνα του εργαστηρίου Eltrun του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το ποσοστό των Ελλήνων που έκαναν ηλεκτρονικές παραγγελίες φαγητού, από 25% τον περασμένο Μάρτιο, έφθασε στο 38% τον Σεπτέμβριο. Αλλά αυξητική είναι και η τάση για την ηλεκτρονική παραγγελία τροφίμων και προϊόντων σούπερ μάρκετ, λόγω ίσως πανδημίας, που όμως δείχνει να παγιώνεται σταδιακά. Και εδώ είναι οι νέοι που αποδεικνύονται οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές, συνεπώς αναμένεται ότι τα ποσοστά χρήσης θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια.

Ευέλικτα γραφεία για τις νέες ανάγκες των εταιρειών

Το ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής νεοκλασικό κτίριο στην οδό Ερμού που διαχειρίζεται η IWG με το εμπορικό σήμα Spaces, στο οποίο πριν από την πανδημία μπαινόβγαιναν καθημερινά εργαζόμενοι, είχε αρχίσει να τραβάει την προσοχή των Αθηναίων που επισκέπτονται το κέντρο. Μετά την πανδημία, όταν το τέλος της επιτέλους έρθει, ενδέχεται να αντιμετωπίζεται ως ο σπόρος που έφερε μια μικρή επανάσταση στον χώρο εργασίας και στα ακίνητα γραφείων.

Πρόκειται για ένα από τα πρώτα κτίρια που λειτούργησαν ως κέντρο ευέλικτης εργασίας, όπου πολλές διαφορετικές επιχειρήσεις και επαγγελματίες μπορούν να μισθώσουν χώρους εργασίας και υπηρεσίες, όπως ατομικά γραφεία σε κοινόχρηστο χώρο, γραφεία αποκλειστικής χρήσης ή ακόμα και αυτοτελείς γραφειακούς χώρους, αίθουσες συμβουλίων, αίθουσες εκπαίδευσης, ενώ υποστηρίζονται υπηρεσίες όπως εγκατάσταση φορολογικής έδρας και επαγγελματική διεύθυνση. Η βασική διαφορά από έναν συμβατικό χώρο γραφείων, πέραν της ταυτόχρονης συνύπαρξης δεκάδων εταιρειών και επαγγελματιών, είναι η δυνατότητα μίσθωσης με την ώρα ή την ημέρα ή την εβδομάδα ή τον μήνα ή ακόμα και ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων.

Φυσικά, το lockdown έχει επηρεάσει τη δραστηριότητά του, αλλά η επόμενη μέρα της πανδημίας ενδέχεται να αποτελέσει «Eldorado», καθώς οι μεγάλες επιχειρήσεις επαναξιολογούν πόσους, ποιους και για πόσο διάστημα κάθε μέρα εργαζομένους χρειάζονται και παράλληλα την ανάγκη για νέους χώρους γραφείων. Σύμφωνα με τον Χρήστο Μισαηλίδη, επικεφαλής της εταιρείας (master franchisee) διαχείρισης ευέλικτων γραφείων IWG στην Ελλάδα, «υπάρχει σαφής κίνηση των μεγάλων πολυεθνικών, ώστε να μειώσουν τις γραφειακές ανάγκες και να προσθέσουν ευελιξία σε μεσομακροπρόθεσμο διάστημα». Μιλώντας πριν από λίγες εβδομάδες στο πλαίσιο του συνεδρίου Prodexpo, εξήγησε πως πολλοί όμιλοι επιδιώκουν να μειώσουν τα τετραγωνικά μέτρα που χρησιμοποιούν ως γραφεία και να βρουν μια ιδανική σχέση χρόνου μεταξύ της «εργασίας από το σπίτι» μετά την πανδημία.

Οπως συμφωνούν και άλλοι συμμετέχοντες στην αγορά γραφειακών ακινήτων ένθεν κακείθεν των συνόρων, οι τάσεις αυτές φέρνουν αλλαγές στα εμπορικά ακίνητα. «Θα υπάρξει πίεση στις τιμές των ενοικίων, αλλά όχι στα πρώτης κατηγορίας, ενώ θα υπάρξουν νέες χρήσεις, όπως οι ευέλικτοι χώροι εργασίας και αύξηση ζήτησης σε γραφειακούς χώρους στα προάστια». Οι εταιρείες διεθνώς σκέφτονται να μοιράσουν το προσωπικό μεταξύ μικρότερων κεντρικών γραφείων και ομάδων εργαζομένων σε προάστια. Οσοι υιοθετήσουν αυτή τη στρατηγική αναμένεται να τη θέσουν σε εφαρμογή από το δεύτερο ή τρίτο τρίμηνο του 2021.

Σε αυτό το περιβάλλον, η IWG δρομολογεί τη δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου αποτελούμενου από περίπου 60 επιχειρηματικά κέντρα με το μοντέλο franchise. Ο κ. Μισαηλίδης, μιλώντας προ μηνός στην «Κ», αποκάλυψε ότι σχεδιάζει την επέκταση του δικτύου τέτοιων ευέλικτων ακινήτων σε όλες τις μεγάλες ελληνικές πόλεις της περιφέρειας, ανάλογα βέβαια με τον αριθμό των κατοίκων και κυρίως την ένταση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και του κατά περίπτωση απασχολούμενου προσωπικού. Ετσι, αναζητάει ή έχει ήδη βρει κτιριακούς χώρους κατάλληλους να φιλοξενήσουν το μοντέλο διαχείρισης και λειτουργίας γραφείων της IWG σε πόλεις όπως η Λάρισα, η Καλαμάτα, η Λαμία, η Αλεξανδρούπολη, τα Ιωάννινα, η Καβάλα, η Ρόδος, η Πάτρα, το Ηράκλειο Κρήτης και ο Βόλος.

Η μεγάλη ζήτηση για αντισηπτικά εκτίναξε την κερδοφορία της «Παπουτσάνης»

oi-kerdismenoi-tis-pandimias-kai-oi-eykairies2
Η εταιρεία από τις αρχές του δεύτερου τριμήνου του 2020 δραστηριοποιείται στην παραγωγή βιοκτόνων και απολυμαντικών με χρήση οινοπνεύματος.

Αύξηση κερδών μετά από φόρους 236% και τζίρου της τάξεως του 38% σημείωσε κατά τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους η εταιρεία παραγωγής σαπουνιών και υγρών καλλυντικών «Παπουτσάνης». Αν και σε απόλυτα μεγέθη οι επιδόσεις αυτές είναι λιγότερο εντυπωσιακές (τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 3,5 εκατομμύρια και ο τζίρος στα 30,8 εκατ.) δεν παύουν να είναι αξιοζήλευτες, αφού έρχονται σε μία περίοδο κατά την οποία η οικονομία κλυδωνίζεται και το ΑΕΠ συρρικνώνεται με επιθετικό τρόπο. Η διοίκηση δεν κρύβει το μυστικό της επιτυχίας της: σύμφωνα με όσα δήλωσε προσφάτως ο διευθύνων σύμβουλος της «Παπουτσάνης», Μενέλαος Τασόπουλος, «η είσοδός μας στην παραγωγή απολυμαντικών και βιοκτόνων προϊόντων συνέβαλε στην αντιμετώπιση των απωλειών που προέκυψαν από το ξενοδοχειακό κομμάτι». Η εταιρεία κατά δήλωσή της από τις αρχές του δευτέρου τριμήνου του 2020, δραστηριοποιείται στην παραγωγή βιοκτόνων και απολυμαντικών με χρήση οινοπνεύματος. Διαθέτοντας παραγωγική ικανότητα και ευελιξία ώστε να καλύψει γρήγορα και σε ικανοποιητικό βαθμό τις ανάγκες που ανέκυψαν, επεδίωξε και κατάφερε να λάβει την έγκριση των αρμοδίων αρχών για την παραγωγή των συγκεκριμένων προϊόντων. «Η κατηγορία των αντισηπτικών προϊόντων αναπτύσσεται συνεχώς και πλέον αριθμεί μία γκάμα με 10 διαφορετικούς κωδικούς σε εύρος μεγεθών και συσκευασιών, προκειμένου να ανταποκριθεί σε διαφορετικές ανάγκες και περιστάσεις, τόσο σε επίπεδο ατομικής χρήσης όσο και για τις ανάγκες βιομηχανικών και εταιρικών πελατών, μεγάλων καταστημάτων και ξενοδοχείων», σημειώνεται στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εννεαμήνου.

Μιλώντας στην «Κ» η Ειρήνη Χατζηιωακειμίδου, διευθύντρια Marketing της «Παπουτσάνης», εξηγεί πως «κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης κινηθήκαμε γρήγορα και με ευελιξία, επενδύοντας στην τεχνογνωσία του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας μας και στις παραγωγικές μας δυνατότητες. Αξιοποιήσαμε μέρος της παραγωγής της μονάδας στη Ριτσώνα Ευβοίας, για την αποκλειστική παραγωγή βιοκτόνων και απολυμαντικών με χρήση οινοπνεύματος σε περιεκτικότητα 80% κατ’ όγκον. Ταυτόχρονα, όντας πλήρως καθετοποιημένοι, είχαμε τη δυνατότητα παραγωγής πλαστικών μπουκαλιών και πωμάτων, καθώς και παραγωγής μαζών και εμφιάλωσης τόσο σε μικρά όσο και σε μεγάλα μπουκάλια, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο προϊόν». Η «Παπουτσάνης» ξεκίνησε τον Απρίλιο παράγοντας από 150.000 έως 250.000 φιαλίδια τσέπης ανά 24 ώρες επί επταήμερης βάσης και σήμερα η κατηγορία των αντισηπτικών προϊόντων Natura έχει αναπτυχθεί αριθμώντας 10 διαφορετικούς κωδικούς, σε εύρος μεγεθών και συσκευασιών, και καταλαμβάνει περίοπτη θέση στα ράφια των σούπερ μάρκετ και, όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος, στην προτίμηση των καταναλωτών αλλά και μεταξύ βιομηχανικών και εταιρικών πελατών, εμπορικών καταστημάτων και ξενοδοχείων, σημειώνει η Ειρ. Χατζηιωακειμίδου. Η εξαγωγική δραστηριότητα της «Παπουτσάνης» ενισχύθηκε κατά 38% το εννεάμηνο του 2020 σε σχέση με τους πρώτους εννέα μήνες του 2019. Η αξία των εξαγωγών ανήλθε σε 14,5 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 47% του συνολικού κύκλου εργασιών. Το 27% των συνολικών εσόδων προέρχεται από πωλήσεις επωνύμων προϊόντων της «Παπουτσάνης» στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το 9% από πωλήσεις προς την ξενοδοχειακή αγορά, το 49% από παραγωγές προϊόντων για τρίτους και το 15% από βιομηχανικές πωλήσεις σαπωνομαζών. Το μεικτό κέρδος, επηρεαζόμενο θετικά από την ανάπτυξη των πωλήσεων και τη μείωση του παραγωγικού κόστους, συνεπεία επενδύσεων, ανήλθε κατά το πρώτο εννεάμηνο σε 10,3 εκατ. ευρώ έναντι 6,2 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019, βελτιωμένο κατά 67%. Το μεικτό περιθώριο κέρδους εμφάνισε βελτίωση και ανήλθε σε 33,5% έναντι 27,7% το εννεάμηνο του 2019.