ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μειωμένος ο τζίρος της Black Friday

Από εταιρείες διανομής έτοιμου φαγητού έως και αεροπορικές εταιρείες έδωσαν το «παρών» στη φετινή Black Friday, μια Black Friday διαφορετική από όλες τις υπόλοιπες χρονιές, καθώς έγινε αποκλειστικά μέσω Διαδικτύου. Η απουσία πωλήσεων από τα φυσικά καταστήματα λόγω του γενικού lockdown που έχει παραταθεί τουλάχιστον έως τις 7 Δεκεμβρίου σε όλη τη χώρα, είχε ως συνέπεια να πολλαπλασιασθούν οι πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, με τους μεγάλους λιανέμπορους που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τεχνολογικών προϊόντων να κάνουν λόγο για τριπλάσιο τζίρο σε σύγκριση με πέρυσι σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Ωστόσο, το τελικό αποτέλεσμα αναμένεται να είναι αρνητικό σε σύγκριση με πέρυσι, λόγω της μη λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, στα οποία συχνά οι καταναλωτές πραγματοποιούν περισσότερες αγορές από ό,τι στα ηλεκτρονικά, λειτουργώντας πιο αυθόρμητα.

Ο θεσμός της Black Friday, που στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει ήδη εδώ και μία εβδομάδα και θα συνεχισθεί για πολλές επιχειρήσεις έως τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου, είναι ουσιαστικά και ο μόνος τρόπος αναθέρμανσης της αγοραστικής κίνησης εν μέσω lockdown και αρνητικής ψυχολογίας. Φέτος, λοιπόν, δεν δοκιμάστηκε η υπομονή των καταναλωτών σε ουρές έξω από τα καταστήματα και συνωστισμό εντός αυτών, ούτε τα νεύρα και οι αντοχές των εμποροϋπαλλήλων. Αυτό που δοκιμάστηκε ήταν τα πληροφοριακά συστήματα των επιχειρήσεων και βεβαίως το προσωπικό που καλείται να διαχειριστεί τις παραγγελίες, ενώ τις επόμενες ημέρες θα φανεί εάν το λιανεμπόριο κατάφερε να ανταποκριθεί σε ό,τι αφορά την έγκαιρη παράδοση των προϊόντων στους πελάτες.

Βεβαίως, οι περισσότερες λιανεμπορικές επιχειρήσεις που διαθέτουν και ηλεκτρονικά καταστήματα, έχοντας πάρει το μάθημά τους από το πρώτο lockdown, είχαν προβεί το προηγούμενο διάστημα σε επενδύσεις αναβάθμισης των ηλεκτρονικών τους συστημάτων και σε δοκιμές αυτών, σε ενίσχυση των αποθηκών τους και σε διεύρυνση των συνεργασιών τους με τις εταιρείες ταχυμεταφορών, έτσι ώστε να μην επαναληφθούν ή τουλάχιστον να περιορισθούν τα φαινόμενα της άνοιξης, κατά το πρώτο lockdown. Βεβαίως, δεν λείπουν τα προβλήματα, όπως συνέβη με το Jumbo που ήδη έχει αναστείλει τη λειτουργία του ηλεκτρονικού του καταστήματος, καθώς δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει εγκαίρως τις παραγγελίες που δέχθηκε. Τους πελάτες της για μεγαλύτερους χρόνους αναμονής στις παραδόσεις ενημερώνει από την πλευρά της και δανική αλυσίδα επίπλων και οικιακού εξοπλισμού Jysk.

Την τιμητική τους και φέτος είχαν οι εταιρείες προϊόντων τεχνολογίας, οι οποίες έχουν ξεκινήσει τις προσφορές ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα. Παραδοσιακά, άλλωστε, στη διάρκεια της Black Friday οι καταναλωτές σπεύδουν να εκμεταλλευθούν τις προσφορές σε κινητά τηλέφωνα και τηλεοράσεις, ενώ φέτος, λόγω εκτεταμένης τηλεργασίας και τηλεκπαίδευσης, οι εταιρείες προχώρησαν και σε προσφορές φορητών υπολογιστών, το είδος, όμως, που εξαντλήθηκε πρώτο. Γρήγορα εξαντλήθηκαν και οι τηλεοράσεις που βρίσκονταν σε προσφορά, με τις τιμές να είναι αρκετά δελεαστικές για τον εξής λόγο: φέτος είχαν βγει νέα μοντέλα ενόψει Ολυμπιακών Αγώνων και άλλων μεγάλων αθλητικών γεγονότων.

Αν και αναλυτικά στοιχεία για την επισκεψιμότητα αλλά και τον αριθμό των παραγγελιών που έγιναν χθες αναμένεται να υπάρχουν την επόμενη εβδομάδα, μία γεύση δίνουν τα στοιχεία της Skroutz. Μόνο μέσω της πλατφόρμας Skroutz έγιναν 1,5 εκατ. πωλήσεις το διάστημα από 6 Νοεμβρίου (παραμονή του δεύτερου γενικού lockdown) έως και τις 22 Νοεμβρίου και ήταν αυξημένες κατά 63% σε σύγκριση με την περίοδο από 26 Οκτωβρίου έως 5 Νοεμβρίου.