Η «εξαφάνιση» της άνοιξης και του φθινοπώρου πλήττει τον κλάδο της ένδυσης

Η «εξαφάνιση» της άνοιξης και του φθινοπώρου πλήττει τον κλάδο της ένδυσης

«Δεν έχουμε πια 4 εποχές, ούτε 4 συλλογές. Πλέον πάμε από το σορτς απευθείας στο πουλόβερ», αναφέρουν στην «Κ» έμποροι

2' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο πληθωρισμός, ο περιορισμός του διαθέσιμου εισοδήματος αλλά και η κλιματική αλλαγή αποτελούν την «τέλεια» καταιγίδα για τους Ελληνες εμπόρους του κλάδου της ένδυσης, την ώρα που τα μηνύματα από τις ευρωπαϊκές αγορές δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. «Πλέον πάμε από το σορτς απευθείας στο πουλόβερ», αναφέρουν χαρακτηριστικά στην «Κ» παράγοντες της αγοράς σχολιάζοντας τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Ο φετινός Οκτώβριος αποδείχθηκε στην Ελλάδα ο θερμότερος μήνας των τελευταίων 15 ετών, ενώ θερμή υποδοχή μας επιφύλαξε και ο Νοέμβριος, με αποτέλεσμα μέχρι πριν από λίγες ημέρες αρκετοί να κυκλοφορούν με ελαφρά ενδύματα.

«Δεν έχουμε πλέον 4 εποχές, ούτε 4 συλλογές. Μεγάλες επιχειρήσεις έχουν δύο συλλογές, μία χειμερινή και μία καλοκαιρινή, με αποτέλεσμα οι παραγωγές ρούχων να είναι πιο στοχευμένες και οι ανάγκες να περιορίζονται», λέει στην «Κ» ο Θεόδωρος Καπράλος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς και αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ. Πολλές επιχειρήσεις που έχουν προμηθευτεί εδώ και αρκετό καιρό τη χειμερινή κολεξιόν θα ξεκινήσουν να πωλούν είδη ένδυσης –κάποια εκ των οποίων κάνουν υψηλούς τζίρους– από την επόμενη εβδομάδα. «Ο Δεκέμβριος είναι δυνατός μήνας, αφού τότε οι εταιρείες πραγματοποιούν το 25% του τζίρου τους. Είναι περίοδος εορτών, αλλά και τα χειμερινά ρούχα είναι πιο ακριβά σε σύγκριση με τα καλοκαιρινά. Αλλο να πάρει κάποιος ένα t-shirt και άλλο ένα παλτό που είναι πιο ακριβό», λέει στην «Κ» ο Θεόφιλος Ασλανίδης, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοιμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), ο οποίος επισημαίνει πως «μέχρι τώρα οι χειμερινές πωλήσεις ήταν σχετικά “παγωμένες” λόγω των υψηλών θερμοκρασιών».

Εκτός όμως από την κλιματική αλλαγή, αγκάθι για τον κλάδο αποτελεί και ο πληθωρισμός και το «φρένο» που βάζει στην ενίσχυση της κατανάλωσης. Τα μηνύματα από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενδυσης – Κλωστοϋφαντουργίας (Euratex) δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, με τις επιχειρήσεις να βλέπουν στασιμότητα στην κατανάλωση αλλά και μειωμένη ζήτηση ειδών ένδυσης από χώρες εκτός Ευρώπης. Μάλιστα, το δεύτερο τρίμηνο του 2023 σημειώθηκε πτώση στους περισσότερους οικονομικούς δείκτες (παραγωγή, εξαγωγές, εισαγωγές κ.λπ.), με τις μεγαλύτερες απώλειες να καταγράφει η κλωστοϋφαντουργία.

«Υπάρχει μια στασιμότητα –με αρνητική προοπτική– της κατανάλωσης, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ευρώπη, εξαιτίας του πληθωρισμού. Αυτός φέρνει μείωση στο διαθέσιμο εισόδημα. με αποτέλεσμα οι προτεραιότητες των καταναλωτών να αλλάζουν», λέει ο κ. Ασλανίδης. Το 2022 η μέση ετήσια δαπάνη ανά άτομο στην Ελλάδα για τον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης ανήλθε σε 368 ευρώ από 340 ευρώ το 2021, περίοδο που τα καταστήματα υπολειτουργούσαν λόγω πανδημίας. Οπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, η αύξηση το 2022 είναι στην πραγματικότητα οριακή, γιατί ένα μεγάλο μέρος της είναι πληθωριστικό. «Δεν μιλάμε για αύξηση της κατανάλωσης, αλλά για στασιμότητα», λέει ο κ. Ασλανίδης. Μάλιστα, όπως παρατηρεί η αγορά, λόγω του πληθωρισμού και της μείωσης του εισοδήματος, μεγάλη μερίδα καταναλωτών δεν προχωρεί πλέον σε παρορμητικές αγορές και περιορίζεται στην κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT