Πιάνει λιμάνι το FSRU «Αλεξανδρούπολις»

Πιάνει λιμάνι το FSRU «Αλεξανδρούπολις»

O πλωτός σταθμός LNG αγκυροβολεί μέσα στον Δεκέμβριο και θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία το α΄ τρίμηνο του 2024

4' 0" χρόνος ανάγνωσης

Επειτα από ένα μακρύ ταξίδι από το ναυπηγείο Seatrium της Σιγκαπούρης, το δεξαμενόπλοιο της GasLog καταφθάνει στην Αλεξανδρούπολη μετασκευασμένο σε πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) και με το όνομα «Αλεξανδρούπολις» προς τιμήν της πόλης και των κατοίκων της, που θα το φιλοξενήσει μόνιμα πια στο Θρακικό πέλαγος.

Το «Αλεξανδρούπολις» απέπλευσε στις 26 Νοεμβρίου από το Seatrium, το ιστορικό ναυπηγείο Keppel της Σιγκαπούρης, όπου έχουν γίνει οι περισσότερες μετασκευές πλοίων LNG σε FSRU, και μέσω του Σουέζ αναμένεται να φθάσει στην Αλεξανδρούπολη την Κυριακή 17 Δεκεμβρίου για να αγκυροβολήσει σε διάστημα 5-6 ημερών στη μόνιμη θέση του 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα και σε απόσταση 10 χλμ. από την απέναντι ακτή, τηρώντας τους αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας της οδηγίας Seveso που διαπνέει τέτοια έργα. Η άφιξη του FSRU στο μόνιμο αγκυροβόλιό του σηματοδοτεί σε μεγάλο βαθμό την ολοκλήρωση της κατασκευής ενός εμβληματικού για τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή έργου, που μετά τη διεξαγωγή όλων των δοκιμών αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.

Πρόκειται για ένα έργο που οραματίστηκε το 2010 ο Δημήτρης Κοπελούζος και δικαιώθηκε πλήρως από τις γεωπολιτικές εξελίξεις μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ανάγκη απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Η Ελλάδα με τη λειτουργία του νέου τερματικού αυτού σταθμού ενισχύει τον ρόλο της ως ανεξάρτητη από το ρωσικό αέριο ενεργειακή πύλη για τις αγορές της ευρύτερης περιοχής. Πρόκειται για ένα έργο με ξεκάθαρα περιφερειακό χαρακτήρα, που στοχεύει στις αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης μέχρι την Ουκρανία, αλλά και της κεντρικής Ευρώπης μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, συνολικής κατανάλωσης πάνω από 65 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως (όση περίπου η κατανάλωση της Γερμανίας). Μάλιστα, έχει ήδη δεσμευθεί σε μακροχρόνια βάση το 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, μεταξύ των οποίων και ελληνικών, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για το υπόλοιπο της δυναμικότητας από νέες εταιρείες.

Ο τερματικός σταθμός LNG «Aλεξανδρούπολις» αποτελείται από μια μεγάλη πλωτή βιομηχανική μονάδα αποθηκευτικής δυναμικότητας 153.500 κ.μ. και τρεις μονάδες αεριοποίησης, που θα λειτουργούν είτε με κύκλωμα θαλασσινού νερού είτε με καύση φυσικού αερίου, με μέγιστη ημερήσια δυναμικότητα αεριοποίησης περίπου 22,5 εκατ. κ.μ. και μέγιστη ετήσια δυναμικότητα 5,5 δισ. κ.μ. αερίου. Ο πλωτός σταθμός θα συνδέεται με τον κεντρικό αγωγό φυσικού αερίου στην περιοχή Αμφιτρίτης όπου ο ΔΕΣΦΑ κατασκευάζει τον μετρητικό σταθμό, που αναμένεται να λειτουργήσει το δεύτερο 15ήμερο του Ιανουαρίου, οπότε θα ξεκινήσει και η δοκιμαστική λειτουργία της μονάδας, διάρκειας περίπου έξι εβδομάδων. Η εμπορική της λειτουργία αναμένεται να αρχίσει το διάστημα μεταξύ 20 Φεβρουαρίου και 15 Μαρτίου. Ο τερματικός σταθμός «Αλεξανδρούπολις» θα συνδέεται με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου με έναν αγωγό μήκους 28 χλμ., κατά το μεγαλύτερο μέρος του υποθαλάσσιος (24 χλμ.). Η πόντιση του υποθαλάσσιου αγωγού έχει ολοκληρωθεί, ενώ εντός του Δεκεμβρίου αναμένεται και η ολοκλήρωση της κατασκευής του χερσαίου τμήματος που βρίσκεται σήμερα στο 98%.

Πιάνει λιμάνι το FSRU «Αλεξανδρούπολις»-1
Το δεξαμενόπλοιο της GasLog καταφθάνει στην Αλεξανδρούπολη μετασκευασμένο σε πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) με το όνομα «Αλεξανδρούπολις».

Το 60%-70% του αερίου που θα αεριοποιείται στον πλωτό σταθμό LNG εκτιμάται ότι θα εξάγεται μέσω του διασυνδετηρίου αγωγού IGB και του σταθμού του Σιδηροκάστρου σε αντίστροφη ροή, στη Βουλγαρία και από εκεί μέσω των υφιστάμενων διασυνδέσεων θα φτάνει στη Σερβία, στη Β. Μακεδονία, στη Ρουμανία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία και δυτικά μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία. Καθοριστικά στον εξαγωγικό προσανατολισμό του έργου θα συμβάλει η πρωτοβουλία για τον κάθετο διάδρομο που θα συνδέει την Ελλάδα με τις παραπάνω χώρες, στην οποία από ελληνικής πλευράς συμμετέχει ο ΔΕΣΦΑ και η Gastrade, εταιρεία με μετόχους την κ. Ελμίνα Κοπελούζου, την GasLog, τη ΔΕΠΑ, τη Bulgartransgaz και τον ΔΕΣΦΑ, που έχει αναλάβει την υλοποίηση και λειτουργία του FSRU «Αλεξανδρούπολις».

Το έργο στοχεύει στις αγορές φυσικού αερίου της νοτιοανατολικής Ευρώπης μέχρι την Ουκρανία, αλλά και της κεντρικής Ευρώπης μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία.

Το κόστος της συνολικής επένδυσης εκτιμάται ότι θα πλησιάσει το μισό δισ. και χρηματοδοτείται περίπου σε ποσοστό 50% από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.

Για την Αλεξανδρούπολη, όπως τονίζει στην «Κ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Gastrade Κωνσταντίνος Σιφναίος, είναι «ένα έργο-σταθμός, που θα ενισχύσει την απασχόληση και την τοπική οικονομία με 120 νέες θέσεις εργασίας σε μόνιμη βάση, αλλά πάνω απ’ όλα θα επανακαθορίσει το στίγμα της πόλης στον παγκόσμιο χάρτη σαν ένα κρίσιμο κόμβο για την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης.

Ταυτόχρονα, θα αποτελέσει ένα ακόμη σημαντικό πυλώνα εθνικής ασφαλείας για την ακριτική Θράκη, αφού εντάσσεται στη διεθνή και ευρωπαϊκή στρατηγική για διαφοροποίηση και ανεξαρτητοποίηση των πηγών και των δρόμων μεταφοράς ενέργειας από τα ιστορικά μονοπώλια, αλλά και τους καινοφανείς συνοδοιπόρους τους». Για τη χώρα μας, σύμφωνα με τον ίδιο, «είναι ένα μεγάλο βήμα στην εμπέδωση και αναβάθμιση του ηγετικού της ρόλου στην ευρύτερη προς βορρά περιφέρειά της, σαν πόλος σταθερότητας και εγγύησης της ασφάλειας».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT