Σούπερ μάρκετ: Αύξηση τζίρου 1 δισ. το 2023

Σούπερ μάρκετ: Αύξηση τζίρου 1 δισ. το 2023

Η αξία πωλήσεων ενισχύθηκε 9,3%, αλλά ο όγκος μόλις 2,5% λόγω ακρίβειας

Ενα δισ. ευρώ περισσότερα χρήματα δώσαμε το 2023 σε σύγκριση με το 2022 στα σούπερ μάρκετ, όχι τόσο για να αγοράσουμε πολύ περισσότερα πράγματα, αλλά λόγω ακρίβειας. Οι ανατιμήσεις στις βασικές κατηγορίες προϊόντων κυμάνθηκαν από 3,2% έως 11%, με τα απορρυπαντικά – καθαριστικά να αναδεικνύονται σε «πρωταθλητές» της ακρίβειας –δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι τους τελευταίους μήνες βρίσκονται στο στόχαστρο του υπουργείου Ανάπτυξης–, ενώ οι σωρευτικές αυξήσεις τιμών τη διετία 2022-2023 υπερβαίνουν σε ορισμένες κατηγορίες το 20%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana, οι συνολικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2023 ανήλθαν σε 11,79 δισ. ευρώ έναντι 10,71 δισ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας αύξηση περίπου 10%. Σημειωτέον ότι και το 2022 είχαμε πληρώσει επίσης κατά 1,06 δισ. ευρώ παραπάνω περίπου τον ίδιο όγκο προϊόντων, καθώς το 2022 είχε καταγραφεί οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων, κατά μόλις 0,5% σε σύγκριση με το 2021.

Το 2023, με βάση τα στοιχεία για τις κυριότερες κατηγορίες ειδών σούπερ μάρκετ (πρόκειται για τα λεγόμενα «ταχυκίνητα αγαθά» ή FMCGs – Fast Moving Consumer Goods), καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 2,5%, με την αύξηση την ίδια ώρα του τζίρου να φτάνει το 9,3%. Με άλλα λόγια, καταγράφηκε μια μέση αύξηση της τιμής ανά μονάδα της τάξεως του 6,6%.

Οι συνολικές πωλήσεις το 2023 ανήλθαν σε 11,79 δισ. ευρώ έναντι 10,71 δισ. ευρώ το 2022.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 καταγράφηκε σημαντική μείωση του όγκου πωλήσεων, φτάνοντας ακόμη και το 6,6% τον Μάρτιο του 2023, κάτι που σε μεγάλο βαθμό συνδέεται με την πολύ μεγάλη αύξηση των τιμών το διάστημα εκείνο. Τον Φεβρουάριο του 2023 η μέση αύξηση της τιμής ανά μονάδα εκτοξεύτηκε σε 11,5%, «βυθίζοντας» τη ζήτηση τον επόμενο μήνα.

Τα απορρυπαντικά και καθαριστικά, προϊόντα τα οποία πωλούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό υπό καθεστώς προσφορών, ήταν αυτά στα οποία καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση τιμών το 2023, 11% σε σύγκριση με το 2022. Να σημειωθεί ότι ήδη το 2022 είχε καταγραφεί αύξηση τιμών στην ίδια κατηγορία κατά 8,4%. Με άλλα λόγια, στη διετία 2022-2023 η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων ανατιμήθηκε κατά 19,4%.

Κατά 8,8% αυξήθηκαν οι τιμές το 2023 σε σύγκριση με το 2022 στα υλικά μαγειρικής, κατηγορία που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων προϊόντα όπως άλευρα, σάλτσες, ελαιόλαδο κ.λπ. Η σωρευτική ανατίμηση της κατηγορίας τη διετία 2022-2023 είναι 20,8%. Σημαντική αύξηση τιμών καταγράφηκε επίσης στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς, της τάξεως του 7,8% το 2023, ενώ κατά 5,9% είχαν ανατιμηθεί τα προϊόντα αυτά το 2022 σε σύγκριση με το 2021.

Πρόκειται επίσης για μια κατηγορία προϊόντων που βρέθηκε στο στόχαστρο του υπουργείου Ανάπτυξης και στο επίκεντρο των πρόσφατων μέτρων για την καταπολέμηση της ακρίβειας και τη διαφάνεια στις τιμές. Αύξηση τιμών 8% καταγράφηκε στα σνακ, 7,5% στα κατεψυγμένα τρόφιμα, 6,7% στα γαλακτοκομικά (το 2022 είχαν ανατιμηθεί κατά 11,9%), 6,3% στα μη αλκοολούχα ροφήματα, συμπεριλαμβανομένου και του καφέ, 5,7% στα συσκευασμένα τρόφιμα, 5,2% στα είδη ατομικής υγιεινής, 4,6% στα άλλα είδη νοικοκυριού (χαρτικά κ.λπ.) και 3,2% στα αλκοολούχα ποτά.

Το 25,3% των πωλήσεων στην ομάδα των προϊόντων για το νοικοκυριό (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.ά.) ήταν υπό καθεστώς προσφορών, αυξημένο κατά 3,6 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2022, ενώ σημαντική αύξηση κατά 3,3 ποσοστιαίες μονάδες, στο 25,3%, από 22% το 2022, κατέγραψαν και οι πωλήσεις υπό προσφορές της ομάδας των ειδών διατροφής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή