ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

H Goldair από τα αεροδρόμια στα λιμάνια

Για την Goldair η δυνατότητα απόκτησης του ελέγχου ενός λιμανιού εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη μείωση των λειτουργικών δαπανών και θα ενισχύσει τον κύκλο εργασιών, καθιστώντας την εταιρεία περισσότερο ανταγωνιστική. Φωτ. ΑΠΕ

Πριν από περίπου 21 χρόνια η Goldair υπήρξε η πρώτη ιδιωτική ελληνική εταιρεία που εισήλθε στην αγορά της επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών (handling), όπου, μέχρι και τον Δεκέμβριο του 1998, προτού δηλαδή ο συγκεκριμένος κλάδος απελευθερωθεί με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία διατηρούσε το μονοπώλιο από το 1956. Το 2017 η εταιρεία που ίδρυσε το 1925 ο Δημήτριος Γκολέμης εγκαινίασε την παρουσία της, μέσω της Rail Cargo Logistics, στις μεταφορές εμπορευμάτων μέσω σιδηροδρόμου, σε συνέχεια της απελευθέρωσης, με νόμο, της συγκεκριμένης αγοράς κατ’ εφαρμογήν κοινοτικής οδηγίας. Σήμερα, η Goldair επιδιώκει να «δοκιμάσει τα νερά» στις θαλάσσιες μεταφορές και γι’ αυτό συμμετέχει στους διαγωνισμούς που διενεργεί το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για την παραχώρηση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας. Η διεκδίκηση των λιμενικών εγκαταστάσεων υπακούει στη στρατηγική της εταιρείας για την περαιτέρω παροχή ενός καθετοποιημένου πλέγματος υπηρεσιών οδικών, αεροπορικών, σιδηροδρομικών και ναυτιλιακών μεταφορών.

«Η Goldair αποτελεί στρατηγικό επενδυτή στις υποδομές υποστήριξης των συνδυασμένων μεταφορών, όπως αυτές των λιμανιών και των εμπορευματικών κέντρων αποθήκευσης και διανομής (logistics), δηλαδή σε όλη την αλυσίδα αξίας. Και αυτό διότι πιστεύουμε πως ο εν λόγω τομέας μπορεί να καταστεί κορυφαία κινητήρια δύναμη ανάπτυξης στη χώρα μας και λόγω της στρατηγικής μας θέσης μεταξύ τριών ηπείρων, αλλά και λόγω των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων και της σταθερότητας που μας παρέχει το ευρωπαϊκό περιβάλλον. Η πρόθεσή μας, λοιπόν, να επενδύσουμε σε έναν ακόμα τομέα στο πεδίο των διαμεταφορών, σε αυτό των λιμένων, συνδέεται με τη στρατηγική επιλογή μας να δώσουμε πρόσθετη αξία στους πελάτες μας, καθιστώντας παράλληλα τη χώρα μας δυναμικό περιφερειακό παίκτη και κόμβο διαμεταφορών και εμπορίου», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος τoυ ομίλου Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος.

Για την Goldair, που έχει επιλεγεί, ύστερα από διεθνή διαγωνισμό, κοινοπρακτικά με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ για το έργο της κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, η δυνατότητα απόκτησης του ελέγχου ενός λιμανιού, εν προκειμένω της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη μείωση των λειτουργικών δαπανών και θα ενισχύσει τον κύκλο εργασιών, καθιστώντας την εταιρεία περισσότερο ανταγωνιστική, ενώ, σε βάθος χρόνου, περιορίζει την εξάρτησή της από τις επιδόσεις και τις διακυμάνσεις του τουρισμού. Η σημασία, εξάλλου, της ύπαρξης εναλλακτικών διαμετακομιστικών κόμβων φάνηκε ιδίως κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας, αρχές της χρονιάς, που έπληξε την Κίνα, με αποτέλεσμα να διαταραχθεί επί μακρόν ο κύκλος της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς το lockdown στη χώρα του Δράκου είχε καταστήσει αδύνατη τη διαμετακίνηση εμπορευμάτων. Προς την κατεύθυνση αυτή κομβικό ρόλο διαδραματίζει η ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών. Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η ένταξη των λιμανιών στις δραστηριότητες αποθήκευσης και διανομής για λογαριασμό τρίτων (3rd Party Logistics), αποτελεί ένα μακροπρόθεσμο εγχείρημα, που θα απαιτήσει την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων κατά τα πρώτα χρόνια της παραχώρησης. Σήμερα, στην Ελλάδα οι μη μεταφορικές δραστηριότητες (συναρμολόγηση, συσκευασία, ετικετοκόλληση, τιμολόγηση, διαχείριση παραγγελιών) αντιστοιχούν σε ένα μικρό μόνο κλάσμα της αγοράς των μεταφορών. Αυτό, όταν οι συνέργειες μεταξύ των λιμανιών και των εμπορευματικών – επιχειρηματικών κέντρων, που επιτρέπουν την εξοικονόμηση κόστους και την αύξηση του κύκλου εργασιών, αποτελούν το modus operandi των εταιρειών διαμεταφοράς σε χώρες όπως η Τσεχία ή η Ουγγαρία, που έχουν αναπτύξει σημαντικά τον συγκεκριμένο τομέα.

«Κλειδί» το κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο

Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο θα αλλάξει τα δεδομένα στις εγχώριες σιδηροδρομικές – εμπορευματικές μεταφορές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της χώρας. Ωστόσο, το έργο είναι «παγωμένο». Και αυτό, δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει, ακόμη, εγκρίνει τη σύμβαση κατασκευής, 60ετούς λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του εμπορευματικού κέντρου σε έκταση 588 στρεμμάτων. Ωστόσο, πηγές κοντά στη διαδικασία εκτιμούν ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς η ελληνική πολιτεία και η Ε.Ε. Ανταγωνισμού θα έχουν καταλήξει σε συμφωνία. Το έργο θα υλοποιηθεί από την εταιρεία «Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο Α.Ε.» (ΘΕΚ Α.Ε.) που είναι συμφερόντων της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και της Goldair και θα χρηματοδοτηθεί από την Τράπεζα Πειραιώς, που είναι μέτοχος σε ποσοστό 65% της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Το νέο εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει, στην πλήρη ανάπτυξή του, περί τις 3.000 με 5.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ υπολογίζεται ότι θα αποφέρει στο Δημόσιο έσοδα ύψους 30 εκατ. ευρώ. Θα αναπτύξει, σε πρώτη φάση, 120.000 τ.μ. Από το δεύτερο έως το δέκατο έτος, από την έναρξη ισχύος της σύμβασης, θα υλοποιηθούν τα εναπομείναντα 120.000 τ.μ. χώρων και σε βάθος δεκαετίας, το κονσόρτσιουμ θα ολοκληρώσει στο Θριάσιο την κατασκευή 240.000 τ.μ. στεγασμένων αποθηκευτικών χώρων. Συνολικά, θα αναπτυχθούν 250.000 παλετοθέσεις σε 210.000 τ.μ. αποθηκών, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.