Ο Κουρεντζής στη Δύση

1' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οπως διαβάζω σε ρεπορτάζ στην «Κ» του καλού συναδέλφου Νικόλα Ζώη («Με όχημα την Utopia ο Κουρεντζής στη Δύση»), ο Θεόδωρος Κουρεντζής παρουσιάζει την «Utopia», τη νέα του ορχήστρα με 112 μουσικούς από 28 χώρες.

Η είδηση δεν παρουσιάζει μονάχα καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Εχει και τις πολιτικές της υποδηλώσεις. Κατά τους Νew York Times, η ίδρυση της «Ουτοπίας» αποτελεί «κίνηση υπαγορευμένη από την πίεση που ο μαέστρος δέχεται μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, προκειμένου να απομακρυνθεί από την επιρροή του ρωσικού κράτους».

Πράγματι, αρκετοί μουσικόφιλοι διερωτήθηκαν αν ο Κουρεντζής θα έπαιρνε θέση αναφορικά με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Κράτησε όμως αποστάσεις. Ολη του η καριέρα, αλλά και η προσωπική ζωή, είναι θεμελιωμένη πάνω στον άρρηκτο δεσμό που έχει με τη Ρωσία. Και όχι μόνο με τη ρωσική κουλτούρα.

Ο Κουρεντζής έχει σπουδάσει στην Αγία Πετρούπολη και είναι πολιτογραφημένος Ρώσος από το 2014. Κυρίως, όμως, η πρώτη του ορχήστρα, η MusicAeterna, χρηματοδοτείται από την τράπεζα VTB, της οποίας μεγάλο μέρος ανήκει στο ρωσικό κράτος. Η συγκεκριμένη τράπεζα έχει δεχτεί κυρώσεις από τη Δύση μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Είναι και κάτι ακόμα: στο διοικητικό συμβούλιο του ιδρύματος που βρίσκεται πίσω από τη MusicAeterna βρίσκει κανείς πρόσωπα που, σύμφωνα με δημοσιεύματα, συνεργάζονται στενά με τον Βλαδίμηρο Πούτιν. Επιπροσθέτως, η Gazprom ήταν χορηγός πρόσφατης περιοδείας της στη ρωσική επικράτεια.

Με τη νέα ορχήστρα του, η ονομασία της οποίας (Ουτοπία) έχει συμβολικό βάρος, που δύσκολα μπορεί να αποσυνδεθεί με το δυστοπικό περιβάλλον που βιώνουμε διεθνώς τους τελευταίους μήνες, δείχνει να στοχεύει σε αυτό που θίγει και ο Ν. Ζώης: στη σύνδεση με τη Δύση. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά το ρεπορτάζ, «οι δικοί της χρηματοδότες είναι Ευρωπαίοι φορείς και μαικήνες των τεχνών, μεταξύ των οποίων το ίδρυμα Kunst & Kultur DM. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι η “Utopia” δεν έχει επίσημη έδρα. (…) Για την ακρίβεια, τα παραπάνω συνοψίζουν μάλλον πολύ καλά, όπως το έθετε σε σχετικό άρθρο της η γερμανική εφημερίδα Die Welt, το “πώς ο Θεόδωρος Κουρεντζής θέλει να ξανακερδίσει τη Δύση”».

Διαισθάνεται ο ιδιοφυής μουσικός τη διεθνή απομόνωση προς την οποία οδεύει η Ρωσία; Προσπαθεί να ρίξει «γέφυρες» μέσω της μουσικής προτού να είναι πολύ αργά, δίχως την ίδια στιγμή να ενοχλήσει ορισμένους Ρώσους που δεν πρέπει να ενοχλήσει;

Το ρεπερτόριο, πάντως, σε πρώτη φάση, περιλαμβάνει έργα Ρώσου συνθέτη (Στραβίνσκι) και Γάλλου (Ραβέλ). Ταιριαστός συνδυασμός για την περίσταση…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή