ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το αίσθημα ασφάλειας ξεκλείδωσε τις επισκέψεις στα e-shops

gkat_16_0205

Μπορούμε να ανακαλύψουμε πολλά για την ψυχολογία, τις αντοχές, τη δυναμική των ανθρώπων, που διαμορφώνουν το σήμερα και προλειαίνουν το αύριο, μέσα από τον τρόπο που μετέχουν στις αγορές. Εν προκειμένω, στις ηλεκτρονικές αγορές. Η συχνότητα των επισκέψεων στα e-shops αποδείχθηκε ο πιο ευαίσθητος παλμογράφος του πώς βιώσαμε την υγειονομική κρίση, αλλά και του βαθμού επιτυχίας των επιβληθέντων περιοριστικών μέτρων. Κι αν η εκτίναξη στις πωλήσεις ηλεκτρονικών συσκευών και εργαλείων για κατ’ οίκον μαστορέματα φαντάζουν αναμενόμενες, δεν θα έλεγε κανείς το ίδιο για εκείνες ειδών που δεν είναι πρώτης ανάγκης, όπως τα ενδύματα και τα κοσμήματα. Και όμως, έπειτα από ένα πρώτο «πάγωμα», κινήθηκαν ανοδικά, φανερώνοντας πολλές πτυχές της ζωής στην καραντίνα.

Η Δανάη Γιαννέλλη, σχεδιάστρια κοσμημάτων, η οποία διατηρεί ενεργό e-shop (Danai Giannelli handmade  Jewelry, www.danai-giannelli.com) εδώ και αρκετά χρόνια, παρατηρεί εντυπωσιακές αλλαγές. «Ο Φεβρουάριος, σε σύγκριση με πέρυσι, δεν ήταν ένας καλός μήνας, ήδη έφθαναν τα κακά νέα για την πανδημία. Ο Μάρτιος ξεκίνησε σχετικά καλά, όμως όταν ανακοινώθηκαν τα περιοριστικά μέτρα υπήρξε ένα καθολικό “πάγωμα” για δύο εβδομάδες, ο κόσμος όλος βίωνε μεγάλη ανασφάλεια και φόβο. Κι έπειτα, γύρω στις 25 Μαρτίου, ξεκίνησε η κίνηση στο e-shop και μέχρι στιγμής οι παραγγελίες από Ελλάδα (αλλά και από Ευρώπη και εκτός αυτής) έχουν ξεπεράσει εκείνες του περυσινού Απριλίου, και παραμένουν σταθερές μολονότι δεν προχώρησα σε καμιά διαφήμιση, υπήρξα λόγω συνθηκών επιφυλακτική. Βέβαια, είμαι ενεργή στα κοινωνικά δίκτυα», σημειώνει η κ. Γιαννέλλη.

Πώς εξηγεί την επανέναρξη των ηλεκτρονικών αγορών; «Το κόσμημα δεν είναι είδος πρώτης ανάγκης, είναι είδος πολυτελείας, δεν το φοράς στο σπίτι ούτε στο πάρκο όπου βγάζεις τον σκύλο βόλτα. Πιστεύω ότι σημαντικό ρόλο έπαιξε η αποτελεσματικότητα των περιοριστικών μέτρων. Μετά τις πρώτες ημέρες οι άνθρωποι άρχισαν να νιώθουν ασφάλεια, είδαν ότι ο περιορισμός, με τις δυσκολίες του, απέδιδε, προφύλασσε τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Το αίσθημα της ασφάλειας είναι το πιο βασικό για να νιώσεις και πολλά άλλα μετά. Η καλή ψυχολογία που δημιούργησε πιστεύω ότι ώθησε τον κόσμο να αναζητήσει στο Διαδίκτυο πράγματα που δεν είναι πρώτης ανάγκης, να προετοιμαστεί για την έξοδό του από το σπίτι. Επειτα είναι οι μικρές χαρές που προσφέρουν οι αγορές. Οι πελάτες μου στις συζητήσεις μας, –γιατί επικοινωνώ συνεχώς μαζί τους, θέλω να είμαι κοντά τους– μου λένε ότι χαίρονται όταν αγοράζουν κάτι που θα το φορέσουν λίγο καιρό αργότερα, θέλουν να νιώσουν ότι κάνουν κάτι για τον εαυτό τους».

Μια άλλη αλλαγή που παρατήρησε η κ. Γιαννέλλη αφορά το είδος των κοσμημάτων που επιλέγουν. «Μένουν αρκετή ώρα μέσα στο σάιτ και επιλέγουν κωδικούς που δεν είναι εκείνοι οι οποίοι πωλούνται περισσότερο». Και όταν καθυστερεί η παραλαβή λόγω φόρτου εργασίας στις ταχυμεταφορές, «επιδεικνύουν πολύ μεγάλη κατανόηση, μεγάλη υπομονή και ευγένεια. Το 80% των αποστολών μου διεκπεραιώνεται ομαλά, όμως σε ορισμένες περιπτώσεις, σε δύσκολες περιοχές, η παραγγελία μπορεί να φτάσει και έπειτα από δέκα ημέρες». Κάτι άλλο που εντυπωσίασε την κ. Γιαννέλλη είναι η μεγάλη αλλαγή στον τρόπο πληρωμής. «Μέχρι τον Φεβρουάριο, το 80% των παραγγελιών πληρωνόταν με αντικαταβολή, τώρα το 90% γίνεται με κάρτα. Αναπτύχθηκε μια μεγάλη εμπιστοσύνη στη χρήση κάρτας, δεν φοβούνται πλέον να δώσουν τα στοιχεία τους σε ένα e-shop, όταν αυτό είναι αξιόπιστο. Αν ήθελαν να αποφύγουν τη συναλλαγή με χρήματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το POS του ταχυμεταφορέα ή να κάνουν τραπεζική κατάθεση, εντούτοις προτιμούν την κάρτα».

Στο παιχνίδι της μόδας

Η Ελευθερία Δομένικου, η οποία διατηρεί το Hallelujah studio στο Παγκράτι, κατάστημα ρούχων και ατελιέ μαζί, όπου η ίδια σχεδιάζει, κατασκευάζει και διαθέτει τα προϊόντα της, είδε το e-shop της (hallelujahdesign.gr) να απογειώνεται. «Πριν από την υγειονομική κρίση το e-shop δεν ήταν πολύ ενεργό, δεν είχα χρόνο να ασχοληθώ, έδινα όλες μου τις δυνάμεις στο φυσικό μαγαζί, καθώς οι πελάτισσές μου προτιμούσαν την προσωπική επαφή. Οταν τα καταστήματα έκλεισαν, οι φυσικές πωλήσεις έγιναν ηλεκτρονικές. Το διάστημα αυτό ήταν ένα σοκ για όλους. Αντιμετώπισα την κρίση με τις προσφορές.

Εβαλα 70% έκπτωση σε όλα τα ρούχα και είδα να πωλούνται ακόμη και εξεζητημένα, βραδινά φορέματα, να φεύγει όλο μου το στοκ. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι πολύ χαμηλές τιμές, τις οποίες μπορούσα να αντέξω γιατί κατασκευάζω η ίδια τα ρούχα. Το είδαν, λοιπόν, σαν μια επένδυση, να αγοράσουν πολύ φθηνά κάτι που θα το φορέσουν κάποια στιγμή όταν θα ξεκινήσουν πάλι να ζουν. Οταν είσαι μέσα στο σπίτι με τη φόρμα και την παντόφλα, ένα ωραίο φόρεμα δημιουργεί την ελπίδα ότι υπάρχει επόμενη φάση, συνέχεια στη ζωή. Το καινούργιο ρούχο καλύπτει όχι μόνο μια πρακτική ανάγκη, αποτελεί απόλαυση, δίνει ώθηση στην καλή ψυχολογία, συμβάλλει στη στιγμιαία μεταμόρφωση και στην εσωτερική ανανέωση, κινεί βαθιές εσωτερικές διεργασίες. Είναι ζωτικής σημασίας» περιγράφει η κ. Δομένικου.

Επειτα, το διάστημα που μείναμε μέσα στο σπίτι ήταν μεγάλο. «Οι γυναίκες κουράστηκαν να είναι ατημέλητες. Θέλουν να μπουν ξανά στο παιχνίδι της περιποίησης, της μόδας, να ντυθούν όμορφα για να πάνε στη δουλειά, να κυκλοφορήσουν, να ξεχωρίσουν. Το καταλαβαίνεις από τα σχόλια που ανεβάζουν στα κοινωνικά δίκτυα “όταν όλο αυτό τελειώσει, θα κάψω τις παντόφλες μου”».

Οπως εξηγεί η κ. Δομένικου, οι πωλήσεις κορυφώθηκαν τις δύο εβδομάδες πριν από το Πάσχα. Μετά άρχισε να σημειώνεται μια κάμψη «λόγω των καθυστερήσεων στις παραδόσεις, αλλά και γιατί άρχισαν να βλέπουν το φως στην άκρη του τούνελ, το άνοιγμα των καταστημάτων, και να ανυπομονούν για τις βόλτες στα πραγματικά μαγαζιά. Πάντως η εμπειρία του e-shop είναι πολύ θετική, σωτήρια, θα έλεγα, αλλιώς δεν θα μπορούσα να αντεπεξέλθω στις υποχρεώσεις μου. Και αποφάσισα να το κρατήσω ενεργό και να το ενισχύσω».