ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μετρό: «στις ράγες» η σύμβαση για τη γραμμή 4

metro-stis-rages-i-symvasi-gia-ti-grammi-4-561393511

Θα μπορούσε να ήταν μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για τη γραμμή 4 του μετρό, μέσα από την οποία θα αναδεικνύονταν τα ζητήματα που θα απασχολήσουν την κατασκευή της γραμμής την επόμενη δεκαετία. Αντ’ αυτού, οι λιγοστοί βουλευτές που συμμετείχαν στη χθεσινή ενημέρωση για το έργο στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής αναλώθηκαν σε άσχετες με το έργο ερωτήσεις, που αφορούσαν από το μετρό της Θεσσαλονίκης έως την ταφή απορριμμάτων στη Φυλή και το αν οι σήραγγες του μετρό… μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως καταφύγιο σε περίπτωση πυρηνικού ατυχήματος. Η σύμβαση για την κατασκευή του μεγαλύτερου δημόσιου έργου των τελευταίων δεκαετιών πρόκειται να υπογραφεί σε περίπου δύο εβδομάδες.

«Γίνεται το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει έπειτα από καθυστερήσεις πολλών ετών ένα σπουδαίο έργο που θα αλλάξει την καθημερινότητα των πολιτών στο λεκανοπέδιο» ανέφερε στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής. «Καθυστερήσεις και προβλήματα που έκαναν πολλούς να πιστεύουν ότι το έργο δεν θα γίνει ποτέ». Ο υπουργός έκανε μια αναδρομή στο έργο, θυμίζοντας ότι στη «μελέτη ανάπτυξης μετρό» που έγινε τη δεκαετία του ’90 προβλεπόταν η επέκταση των δύο (υπαρχουσών σήμερα) γραμμών αντί ξεχωριστής γραμμής, «σχεδιασμός που εγκαταλείφθηκε λόγω κατασκευαστικών και λειτουργικών αδυναμιών». Η πρώτη εξαγγελία, ανέφερε, έγινε το 2005, ένα έτος αργότερα ολοκληρώθηκαν οι μελέτες που θα οριστικοποιούσαν τη χάραξη, όμως «το έργο πήγε πίσω λόγω μνημονίων και της περήφανης διαπραγμάτευσης του 2015», αναγνωρίζοντας ότι δημοπρατήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ το 2017. «Σήμερα ολοκληρώθηκε ο έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο», ανέφερε ο κ. Καραμανλής, επομένως η υπογραφή της σύμβασης είναι πλέον ζήτημα λίγων εβδομάδων. Το έργο, όπως σημείωσε ο υπουργός, θα εξυπηρετεί 340.000 επιβάτες ημερησίως, μειώνοντας την κυκλοφορία οχημάτων κατά 60.000 ημερησίως και αντιστοίχως τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 318 τόνους ημερησίως.

Οι βουλευτές, πάντως, που συμμετείχαν στην Επιτροπή έδειξαν μικρό ενδιαφέρον για το έργο. Οι πιο σχετικές ερωτήσεις αφορούσαν τη συμβατότητα της νέας γραμμής με τις άλλες δύο (Γιαννούλης ΣΥΡΙΖΑ), το χρονοδιάγραμμα του έργου και τις πηγές καθυστερήσεων (Μανωλάκου, ΚΚΕ), τον σχεδιασμό για την πλατεία Εξαρχείων (Μανωλάκου, Αρσένης, ΜέΡΑ25), τον σχεδιασμό για τους χώρους στάθμευσης στο μετρό (Λογιάδης, ΜέΡΑ25).  Αντίθετα, πολλοί βουλευτές έκαναν ερωτήσεις και τοποθετήσεις για το μετρό της Θεσσαλονίκης, τη σύνδεση του Ηρακλείου με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, τις επεκτάσεις του μετρό προς Πειραιά και Δυτική Αττική, τη μεταφορά σκουπιδιών στη Φυλή (όχι με το μετρό). 

Ετσι, η παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου της «Αττικό Μετρό», Νίκου Κουρέτα, στη Βουλή εξελίχθηκε σχεδόν σε… διακοσμητική. Ανάμεσα στα όσα ανέφερε ο κ. Κουρέτας ήταν ότι ο σχεδιασμός δεν περιλαμβάνει νέους χώρους στάθμευσης, αλλά την οργάνωση σύντομων μετεπιβιβάσεων με Ι.Χ. και ΜΜΜ στους σταθμούς. Για τα Εξάρχεια, ο κ. Καραμανλής επανέλαβε ότι το έργο δημοπρατήθηκε το 2017 με την έξοδο του σταθμού επί της πλατείας και δεν είναι πλέον εφικτές οι αλλαγές εκ των υστέρων του τεχνικού αντικειμένου. Οσον αφορά την ερώτηση βουλευτή (Λογιάδης) για το αν οι σήραγγες «μπορούν εναλλακτικά να αξιοποιηθούν σε μια καταστροφή, σε ένα Κοζλοντούι», ο κ. Καραμανλής απάντησε πως όλες οι υποδομές περιλαμβάνονται στον σχεδιασμό της πολιτικής προστασίας.