Πανεπιστήμια: Ενστάσεις για τα κονδύλια

Πανεπιστήμια: Ενστάσεις για τα κονδύλια

Σε ποιες προωθούμενες ρυθμίσεις για τα δημόσια ΑΕΙ αντιδρούν οι πρυτάνεις

4' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Γκρίνια προκαλεί η αλλαγή των ποσοστών βάσει των οποίων θα κατανέμεται η κρατική χρηματοδότηση στα ΑΕΙ, όπως ορίζει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που έχει τεθεί σε διαβούλευση. Εως τώρα, το 80% των κονδυλίων κατανεμόταν στα 25 ΑΕΙ με βάση αντικειμενικά κριτήρια (π.χ. αριθμό φοιτητών, διασπορά τμημάτων κ.λπ.) και το 20% βάσει ποιοτικών δεικτών. Με το νομοσχέδιο η αναλογία γίνεται 70%-30%. Την ίδια στιγμή, δεν λείπουν ρυθμίσεις που θεωρούνται παράδοξες. Καθώς το νομοσχέδιο έχει δύο μέρη –το πρώτο για τα δημόσια ΑΕΙ και το δεύτερο για τη θεσμοθέτηση των μη κρατικών ΑΕΙ–, η συνεδρίαση της Συνόδου Πρυτάνεων, το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας, εστίασε στο πρώτο. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η επόμενη συνεδρίαση, την Παρασκευή, για τις ρυθμίσεις σχετικά με τα μη κρατικά ΑΕΙ, οι οποίες, έστω κι αν είναι μόνο 30 σε ένα σύνολο 200 άρθρων, γεννούν τις περισσότερες αντιπαραθέσεις. Απορίες και διαφωνίες έχουν προκαλέσει σε πρυτάνεις και πανεπιστημιακούς αρκετές από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, οι οποίες αφορούν τα δημόσια ΑΕΙ. Ενδεικτικά:

• Αντιδράσεις υπάρχουν για την αλλαγή των ποσοστών βάσει των οποίων κατανέμεται η συνολική χρηματοδότηση στα ΑΕΙ. Εως τώρα, το 80% μοιραζόταν στα ΑΕΙ βάσει αντικειμενικών δεικτών. Με το ν/σ μειώνεται σε 70% και μένει το υπόλοιπο 30% για το οποίο πρέπει να διαγκωνιστούν τα 25 ΑΕΙ. Δηλαδή, όποιο ίδρυμα πάει καλύτερα σε ποιοτικούς δείκτες, παίρνει μεγαλύτερο μερίδιο και το χάνει εκείνο το ΑΕΙ που πάει χειρότερα. «Τα κριτήρια για τους ποιοτικούς δείκτες δεν είναι πάντα συγκρίσιμα μεταξύ των ιδρυμάτων, διότι τα ΑΕΙ επιλέγουν διαφορετικούς δείκτες. Επίσης τα κριτήρια είναι ρευστά. Η αλλαγή της αναλογίας από 80%-20% σε 70%-30% ευνοεί τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια», ανέφερε στην «Κ» η πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου, Χριστίνα Κουλούρη.

• Το άρθρο 92 ορίζει ότι η επιτροπή ερευνών κάθε ΑΕΙ είναι επταμελής και αποτελείται από τον πρύτανη (ή από τον αντιπρύτανη στον οποίο έχει ανατεθεί ο τομέας της έρευνας) και έξι πανεπιστημιακούς, οι οποίοι εκλέγονται από όλους τους διδάσκοντες του ΑΕΙ. Η ρύθμιση επικρίνεται διότι οι σχολές με πολλούς διδάσκοντες (π.χ. ιατρικές) μπορούν να εκλέξουν περισσότερα του ενός μέλη σε σχέση με τις ολιγομελείς σχολές/τμήματα. Αρα δεν θα υπάρχει αντιπροσωπευτικότητα. «Ποτέ κάποιο νομοθετικό πλαίσιο δεν οδηγούσε σε τέτοια επιβολή των μεγάλων σχολών στις μικρότερες», επισήμανε στην «Κ» μέλος του συμβουλίου μεγάλου ΑΕΙ της Αθήνας. «Ουσιαστικά για την επιτροπή ερευνών ορίζει να γίνονται εκλογές, που μοιάζουν με αυτές για τα έξι μέλη του συμβουλίου. Οι μεγάλες σχολές θα έχουν το προβάδισμα. Το υπάρχον σύστημα είναι καλύτερο, καθώς κάθε τμήμα επιλέγει τον εκπρόσωπό του στην επιτροπή», προσθέτει στην «Κ» πρύτανης.

Η αλλαγή των ποσοστών βάσει των οποίων κατανέμεται η χρηματοδότηση «ευνοεί τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια», λέει στην «Κ» η πρύτανης του Παντείου.

• Στο άρθρο 41 παρ. 2 αναφέρεται ότι στα ΑΕΙ των οποίων ο αριθμός των καθηγητών δεν υπερβαίνει τους 60, επιτρέπεται να προταθούν για το αξίωμα του αντιπρύτανη καθηγητές που κατά τη διάρκεια της θητείας τους (εάν επιλεγούν) θα συνταξιοδοτηθούν. «Η ρύθμιση αφορά την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών», δήλωσε στην «Κ» στέλεχος του υπ. Παιδείας. Ευρύτερα, πρυτάνεις τόνισαν στην «Κ» ότι είναι τόσες οι δομές που πρέπει να δημιουργηθούν με βάση τον νόμο 4957/2022 που σε μικρότερα ΑΕΙ δεν υπάρχουν τόσοι διδάσκοντες στις δύο πρώτες βαθμίδες που μπορούν να αναλάβουν τις διοικητικές θέσεις. Επιπλέον, είναι τόσος ο φόρτος εργασίας που αρκετοί δεν θέλουν να αναλάβουν αξιώματα.

• Στο άρθρο 49 παρ. 1 αναφέρεται ότι «υποψηφιότητα για τη θέση του προέδρου ή του αντιπροέδρου τμήματος μπορεί να θέσει καθηγητής ή αναπληρωτής καθηγητής άλλου συναφούς τμήματος». Η ρύθμιση προκαλεί απορίες και το υπουργείο Παιδείας πρέπει να εξηγήσει τη σκοπιμότητά της, αφού έως τώρα, στην περίπτωση που για κάποιο λόγο δεν υπήρχε υποψήφιος από το ίδιο τμήμα, όριζε κάποιον η Σύγκλητος. «Πώς ένας τρίτος θα γνωρίζει τα προβλήματα του τμήματος; Δεν είναι λειτουργικό αυτό», παρατηρεί η κ. Κουλούρη.

• Σειρά αρμοδιοτήτων του συμβουλίου (π.χ. ορισμός βασικών οργάνων σε ΚΕΔΙΒΙΜ, εταιρείες αξιοποίησης της περιουσίας του ΑΕΙ) αλλά και οι αρμοδιότητες αντιπρυτάνεων ανατίθενται στον πρύτανη. Ετσι ακυρώνεται το πνεύμα του νόμου περί εποπτικού ρόλου του συμβουλίου ιδρύματος. Δηλαδή, όπως υπογράμμισαν στην «Κ» πανεπιστημιακοί, γίνεται μια προσπάθεια από κάποιους πρυτάνεις να αλλάξει προς όφελός τους ο νόμος του 2022 – κατ’ αναλογία αυτού που είχε γίνει στον νόμο Διαμαντοπούλου το 2011.

Χθες, η ηγεσία του Παν. Αθηνών, μία ημέρα μετά τα γεγονότα στο Κέντρο Λειτουργίας και Διαχείρισης Δικτύου –διοικητικοί υπάλληλοι και φοιτητές «κατέβασαν» τον σέρβερ για μία ώρα με στόχο να μη γίνουν διαδικτυακές εξετάσεις–, ανακοίνωσε ότι έλαβε επιπλέον μέτρα φύλαξης του Κέντρου. Επίσης, έθεσε σε αναστολή καθηκόντων τον υπάλληλο του ΕΚΠΑ ο οποίος δήλωσε ότι είχε καθοριστική εμπλοκή στο συμβάν. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, «έσκασε» ένας σέρβερ χθες το απόγευμα στο κεντρικό σύστημα του ΕΚΠA, με αποτέλεσμα για 40 λεπτά πανεπιστημιακοί και φοιτητές να μην έχουν πρόσβαση στα μέιλ τους.

Συνεργασία ΕΚΠΑ με τη Σορβόννη

Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου της Σορβόννης υπέγραψαν ο πρύτανης του ελληνικού ιδρύματος, Γεράσιμος Σιάσος, και η πρόεδρος του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, καθηγήτρια Νάταλι Ντραχ-Τέμαμ. Στη συνάντηση των ηγεσιών των δύο ΑΕΙ, σύμφωνα με την ανακοίνωση, υπήρξε, μεταξύ άλλων, ενημέρωση για την ολοκλήρωση του κοινού γαλλόφωνου μεταπτυχιακού προγράμματος μεταξύ της Σορβόννης και του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, με έναρξη το ακαδημαϊκό έτος 2025-26. Επίσης εξετάσθηκαν οι δυνατότητες συνεργασίας με την Ιατρική Αθηνών σε διάφορα επίπεδα και, κυρίως, στην έρευνα και στην πρακτική άσκηση στο ερευνητικό πεδίο για φοιτητές έκτου έτους, σε θερινά σχολεία και πρακτική άσκηση μέσω του προγράμματος Erasmus+, στην εκπόνηση πρακτικής άσκησης σε κλινικές εκτός προγράμματος Erasmus+ και στην ειδίκευση πτυχιούχων μικρής διάρκειας. Τέλος, εξετάστηκαν οι δυνατότητες συνεργασίας σε πεδία όπως γαλλική γλώσσα και φιλολογία, ιστορία, αρχαιολογία, φυσική, χημεία, πληροφορική. Ιδιαίτερο ήταν το ενδιαφέρον της γαλλικής αντιπροσωπείας για εκπόνηση πρακτικής άσκησης σε ερευνητικά έργα, καθώς και με συνεπιβλέψεις διδακτορικών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή