Τέσσερις ρεμπέτισσες στο σανίδι

Τέσσερις ρεμπέτισσες στο σανίδι

Σπουδαίες γυναίκες, τολμηρές, και μεγάλες φωνές που άφησαν το στίγμα τους, ξαναζούν μέσα από παραστάσεις

4' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μαρίκα Παπαγκίκα, Σωτηρία Μπέλλου, Μαρίκα Νίνου, Σεβάς Χανούμ. Τέσσερις ερμηνεύτριες με συγκλονιστική φωνή και μυθιστορηματική ζωή παρουσιάζονται στο κοινό μέσα από θεατρικές παραστάσεις. Κερασία Σαμαρά, Κάτια Γκουλιώνη, Ελένη Ουζουνίδου, Κωνσταντίνα Μιχαήλ, οι ηθοποιοί που τις ενσαρκώνουν.

Μαρίκα Παπαγκίκα
(Θέατρο «Ροές»)

Τέσσερις ρεμπέτισσες στο σανίδι-1
Η Κερασία Σαμαρά υποδύεται τη Μαρίκα Παπαγκίκα. (Φωτογραφία: Εβίτα Σκουρλέτη)

Ο βίος της εμβληματικής τραγουδίστριας του καφέ αμάν Μαρίκας Παπαγκίκα (1890-1943) σμίγει με τους ήχους του περίφημου τζαζίστα Τάκη Μπαρμπέρη και το Takis Barberis Jazz Group. Η παράσταση «Μαρίκα Παπαγκίκα – Το ηλεκτρικό κορίτσι» σε κείμενο του Νίκου Σταματιάδη και ερμηνεία της Κερασίας Σαμαρά φωτίζει την πολυτάραχη ζωή της. 

Η Μαρίκα, λέει η ηθοποιός, σκηνοθέτις της παράστασης και υπεύθυνη για τη δραματουργική επεξεργασία, «ήταν τραγουδίστρια που δεν έκανε εκπτώσεις στη δουλειά της, την οποία οι περισσότεροι έμαθαν μετά τον θάνατό της. Τραγουδούσε μικρασιάτικα, δημοτικά, οπερέτες, ελαφρά τραγούδια… Δεν μπορείς να την κατατάξεις στο ρεμπέτικο· υπήρχε και πριν απ’ αυτό». 

Από την Κω ταξίδεψε στην Αλεξάνδρεια κι από εκεί στην Αμερική. Με τον σύζυγό της, Κώστα (Γκας) Παπαγκίκα, άνοιξαν το φημισμένο Marika’s το 1923, το πρώτο καφέ αμάν στη Νέα Υόρκη. Δισκογράφησαν στις μεγαλύτερες εταιρείες της εποχής, αλλά τα έχασαν όλα στο Κραχ του 1929. Η Μαρίκα πέθανε από το μαράζι της. 

Η ιδέα της Κερασίας Σαμαρά ήταν «τα τραγούδια, που το κοινό τα γνωρίζει όλα, να αποδοθούν από τζαζ ορχήστρα. Ο Τ. Μπαρμπέρης τους δίνει μια άλλη εκδοχή».

«Σωτηρία με λένε»
(Θέατρο «Μικρό Χορν»)

Τέσσερις ρεμπέτισσες στο σανίδι-2
Η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται τη Σωτηρία Μπέλλου. (Φωτογραφία: Εβίτα Σκουρλέτη)

Η Κάτια Γκουλιώνη ερμηνεύει για δεύτερη σεζόν τη Σωτηρία Μπέλλου στο «Μικρό Χορν». «Με την Μπέλλου είχα την εικόνα ενός θωρηκτού που θύμιζε τη μαμά και συγχρόνως τον κολλητό σου. Ηταν δωρική προσωπικότητα, αλλά όσο βαθύτερα μπήκα στην έρευνα της παράστασης και διάβασα τη 
βιογραφία της Σοφίας Αδαμίδου, κατάλαβα ότι ήταν άνθρωπος ιδιαίτερα ευαίσθητος, με ψυχή μικρού παιδιού. Ο ηθικός κώδικας που είχε δεν της επέτρεπε να λυγίζει, αυτή ήταν η δύναμή της». 

Η Μπέλλου (1921-1997) ξεμυαλίστηκε στα 13 της με το τραγούδι σαν είδε τη Σοφία Βέμπο στην ταινία «Προσφυγοπούλα». Παντρεύτηκε στα 17 της έναν ελεγκτή λεωφορείων που την απατούσε και την κακοποιούσε.

Απέβαλε όταν την κλώτσησε στην κοιλιά και εκείνη τον εκδικήθηκε με βιτριόλι. Καταδικάστηκε σε τριετή φυλάκιση αλλά αποφυλακίστηκε ως ανήλικη. «Απέφυγε μια γυναικοκτονία σαν αυτές που διαβάζουμε σήμερα. Επίσης δεν έκρυψε τη σεξουαλική της ταυτότητα και μάλιστα σε δύσκολες εποχές. Είχε έρωτα με τη δουλειά της και με τις συντρόφους της». 

Ο συγκινητικός βιογραφικός μονόλογος της Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία με λένε» που σκηνοθέτησε και διασκεύασε ο Γιώργος Παπαγεωργίου διαδραματίζεται στο νοσοκομείο μια μέρα πριν κάνει τραχειοτομή. «Ξεκίνησε πουλώντας παστέλια και τσιγάρα και όταν ξέμενε, παρότι ήταν γνωστή, πουλούσε cd στο Κολωνάκι ή κεριά έξω από τις εκκλησίες. Είχε και το πάθος του τζόγου». 

Στο «Μικρό Χορν» με την Κάτια Γκουλιώνη είναι η Ιωάννα Μονέδα και οι μουσικοί Αντώνης και Θοδωρής Ξηντάρης.

Ατίθασα πνεύματα, μεγάλες φωνές

«Τουρκομερίτισσα»
(Θέατρο «Εν Αθήναις»)

Τέσσερις ρεμπέτισσες στο σανίδι-3
Η Ελένη Ουζουνίδου υποδύεται τη Μαρίκα Νίνου. (Φωτογραφία: Εβίτα Σκουρλέτη)

Η Ελένη Ουζουνίδου υποδύεται τη Μαρίκα Νίνου (1922-1957) στην «Τουρκομερίτισσα» που έγραψε και σκηνοθετεί ο Δημήτρης Καρατζιάς στο Εν Αθήναις, στο Γκάζι. «Είναι μια λιτή παράσταση, που επικεντρώνεται στην αφήγηση της ζωής της Νίνου, της Ευαγγελίας Αταμιάν όπως ήταν το πραγματικό όνομά της. Τη συναντάμε στην ταβέρνα του Τζίμη του Χοντρού και σ’ αυτόν (Δημήτρη Μάρκου) αφηγείται τη ζωή της», λέει η ηθοποιός. Η Νίνου γεννήθηκε στο πλοίο που μετέφερε την οικογένειά της από τη Σμύρνη και μεγάλωσε σε παράγκα της Κοκκινιάς. Παντρεύτηκε τον συμπατριώτη της Χάικ Μεσροπιάν, απέκτησαν ένα γιο, χώρισαν. Ηταν καλλιτεχνικό ζευγάρι με τον ακροβάτη Νίνο, με τον οποίο παντρεύτηκε. Ο Χιώτης τής έδωσε τα πρώτα τραγούδια και ξεκίνησε στου Τζίμη του Χοντρού, στη θέση της Μπέλλου. «Ηταν δυναμική, διεκδικητική, παθιασμένη. Πέθανε μόλις 35 ετών. Πέρασε τα πάνδεινα μέχρι να καταφέρει να καθιερωθεί δίπλα στους Παπαϊωάννου, Τσιτσάνη, Περπινιάδη, Μητσάκη κ.ά.». Εφαγε ξύλο και από την Μπέλλου και από τη Χανούμ, και μάλιστα ο Χιώτης έγραψε το τετράστιχο «στου Μάριου εσήμανε το σήμα του κινδύνου γιατί πλακώθηκ’ η Σεβάς με τη Μαρίκα Νίνου».
 
Σεβάς Χανούμ
(Θέατρο «Σημείο»)

«Με συγκίνησε πολύ ο βίος της Σεβάς Χανούμ. Λησμονημένη εκπληκτική ερμηνεύτρια, που πάλεψε με το σκληρό καλλιτεχνικό σύστημα της εποχής της. Ηρθε σε κόντρα με το μικροαστικό επαρχιώτικο περιβάλλον της οικογένειάς της για να κατέβει στην Αθήνα και να σταθεί ανάμεσα σε ρεμπέτες», λέει η Κωνσταντίνα Μιχαήλ.

Από το 2012 καταπιάστηκε με την ηρωίδα της, όταν την ιστορία της Σεβάς γνώριζαν λίγοι. Αρχικά ήθελε να ανεβάσει τη ζωή της Καίτης Γκρέυ, αλλά εκείνη δεν έδωσε τη συγκατάθεσή της. Τότε ο Γ. Χρονάς της αντιπρότεινε τη Σεβάς Χανούμ.

Μεγαλώνοντας στις Τζιτζιφιές, η Κωνσταντίνα Μιχαήλ είχε όλα αυτά τα ακούσματα. Η Σεβαστή Παπαδοπούλου (1931-1990) συνεργάστηκε με τους Βαμβακάρη, Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου και έκανε επιτυχία με «Το φτωχοκάλυβο» που της έγραψε ο Χιώτης. Είχε ανατολίτικη, αμανετζίδικη φωνή – βυζαντινή έλεγε η ίδια. «Ηταν ανεξάρτητη, ήθελε να την αποκαλούν “αμαζόνα”, όμως τη βρήκε η αρρώστια και πέθανε μόνη και λησμονημένη», σημειώνει η Κωνσταντίνα Μιχαήλ και συνεχίζει: «Ερωτεύτηκε πολλές φορές· τον Μπίνη, τον Παπαϊωάννου… Αλλά βαθιά μόνο τον Καζαντζίδη. Ξέρεις όσες τον αγάπησαν έλεγαν πως η κυριότερη γυναίκα στη ζωή του ήταν η μητέρα του, η Γεσθημανή. Οταν ερωτεύθηκαν με τη Σεβάς, έμειναν για λίγο οι τρεις τους. Οταν της είπε να παντρευτούν η Σεβάς ζήτησε να πάνε στον τόπο της στη Δράμα. Με την οικογένειά της είχε χρόνια να μιλήσει. Στο σπίτι του πατέρα της ο Στέλιος μπήκε σαν γαμπρός, δώσανε λόγο, αλλά κάποια στιγμή εξαφανίστηκε. “Πέρασε η μάνα του και τον πήρε”, είπαν όσοι τον είδαν. Δεν την ήθελε για νύφη», εξηγεί η ηθοποιός. Από την άλλη, ο Καζαντζίδης είχε υποστηρίξει πως η τραγουδίστρια έπινε πολύ: «Θα με κατέστρεφε αν συνεχίζαμε».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή