ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Από τη Λήμνο έως την Ανδρο και τα Κύθηρα ταξιδεύει η νέα έκθεση του Μανόλη Χάρου

apo-ti-limno-eos-tin-andro-kai-ta-kythira-taxideyei-i-nea-ekthesi-toy-manoli-charoy-561361897

«Ζωγράφισέ μου ένα καράβι!». Δεκαετία του ’60 στα Κύθηρα, o εξάχρονος τότε Μανόλης Χάρος, μαθητής Δημοτικού, παρακαλάει τον κοσμογυρισμένο παππού του να του φτιάξει ένα πλεούμενο. Στο μυαλό του εγγονού, ήταν ο κατάλληλος άνθρωπος για τη δουλειά αυτή. Είχε αφήσει το νησί για να μεταναστεύσει σε μακρινά μέρη, όπως η Αμερική και η Αυστραλία, συνεπώς γνώριζε πολύ καλά πώς είναι τα βαπόρια, για να τα σχεδιάσει κιόλας.

apo-ti-limno-eos-tin-andro-kai-ta-kythira-taxideyei-i-nea-ekthesi-toy-manoli-charoy0
Ο καλλιτέχνης ζει και εργάζεται στα Κύθηρα.

«Αντί όμως να φτιάξει το κλασικό καραβάκι με τις γωνίες και τα πανιά, εκείνος το μόνο που έκανε ήταν να τραβήξει μια γραμμή στον ορίζοντα. Αυτό ήταν. Μου καρφώθηκε στο μυαλό η γραμμή αυτή και ακόμα και όταν έγινα ζωγράφος εξακολουθώ να απεικονίζω έτσι τα καράβια», μου λέει ο εικαστικός, που ετοίμασε καινούργια έργα, τα οποία παρουσιάζονται στην έκθεση με τίτλο «Διαδρομή προς Βορρά», που μόλις εγκαινιάσθηκε στη Λήμνο: στον χώρο τέχνης «Ωχρα Μπλε», ο Χάρος εκθέτει δουλειά του για δεύτερη φορά.

apo-ti-limno-eos-tin-andro-kai-ta-kythira-taxideyei-i-nea-ekthesi-toy-manoli-charoy2
Η θέα από το ατελιέ του δεν θα μπορούσε παρά να είναι το πέλαγος.

Πρόκειται για έργα ζωγραφικής επάνω σε καμβά, καθώς και κάποια έργα μεικτής τεχνικής, σε χαρτί, για τα οποία χρησιμοποίησε και χαρακτικές μεθόδους, μιας και γνωρίζει σε βάθος όλες τις τεχνικές αυτής της νοοτροπίας. Η ενότητα έχει θέματα θαλασσινά, επικεντρώνεται στα νησιά και έχει ολοκληρωθεί τα τελευταία χρόνια στο ατελιέ του ζωγράφου, στη Χώρα των Κυθήρων. Ο Χάρος ανατρέχει συχνά στο υγρό στοιχείο για έμπνευση. Στον καμβά εμφανίζονται οι νήσοι, το πέλαγος αλλά με μια διαφορετική αίσθηση του χρόνου και του τόπου. Παλαιότερα, είχε αφιερώσει μια ολόκληρη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, με τίτλο «Το Νησί των Θησαυρών» –σαν κλείσιμο του ματιού στον Ιούλιο Βερν ή στον Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον–, ενώ πολύ συχνά η Χύτρα, το αινιγματικό αυτό νησάκι που βρίσκεται έξω από το Καψάλι, φιγουράρει στη ζωγραφική του. 

apo-ti-limno-eos-tin-andro-kai-ta-kythira-taxideyei-i-nea-ekthesi-toy-manoli-charoy4
Η έκθεση με νέα έργα του θα ολοκληρωθεί στις αρχές Ιουλίου.

«Ούτε τώρα μπόρεσα να αποφύγω τον πειρασμό της θαλασσινής αύρας. Ισως να φταίει ότι κατά τη διάρκεια της καραντίνας, που δεν ήρθα καθόλου στην Αθήνα και δεν πήγα βεβαίως κάπου αλλού, επέλεξα αναγνώσματα τα οποία είχαν να κάνουν πάλι με ταξίδια και βαπόρια. Ανακάλυψα, λ.χ., την Καταλανή συγγραφέα Μερσέ Ροντορέντα. Το να μπορείς να αποδράς μέσα από τις σελίδες είναι μεγάλη υπόθεση», συμπληρώνει. Η έκθεση κάνει το ντεμπούτο της στη Λήμνο, αλλά στη συνέχεια θα περιοδεύσει. «Το καλοκαίρι, κάποια από τα έργα θα πάνε μέχρι την Ανδρο και μετά στα Κύθηρα. Ηθελα να φτιάξω μια πραγματική διαδρομή άγονης γραμμής», λέει, ενώ τονίζει πως «τα νησιά δεν έχουν μόνο διαφορετική γεωγραφική οντότητα. Είναι και αυτή η αίσθηση του χρόνου, που λες και έχει βρει εκεί το κόλπο να κυλάει πιο αργά». Η ατομική θα διαρκέσει έως τις αρχές Ιουλίου.
 
[email protected]