Θεωρήθηκε δικαίως ως η εικαστική έκθεση της χρονιάς. Το αφιέρωμα «Portals» από τον οργανισμό ΝΕΟΝ, που τελείωσε μαζί με το 2021, έφερε στο Καπνεργοστάσιο της οδού Λένορμαν περισσότερους από 50.000 επισκέπτες. Ηταν άνθρωποι από όλες τις γενιές που ανακάλυπταν για πρώτη φορά ένα από τα πιο εντυπωσιακά οικοδομήματα της πρωτεύουσας, με πυκνή ιστορία και, καθώς φαίνεται, αισιόδοξο μέλλον. Οι θεατές είδαν έργα από 59 διεθνείς καλλιτέχνες, 15 εκ των οποίων έγιναν με αναθέσεις ειδικά για τον εντυπωσιακό αυτό χώρο των 6.500 τ.μ., που ανακαινίστηκε δαπάναις του ΝΕΟΝ. Αρχή του οργανισμού που ίδρυσε ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος ήταν, άλλωστε, να υπάρξει ισχυρή σύζευξη ανάμεσα στη σύγχρονη τέχνη και στην πόλη. Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει εκθέσεις του στο Ωδείον, σε αρχαιολογικούς χώρους, στην ΕΛΣ, στη Διπλάρειο Σχολή, στο Εθνικό Αστεροσκοπείο στο Θησείο. Με τη συνεργασία του ΝΕΟΝ άνοιγε συνεχώς και μια διπλά σφαλισμένη κρατική πόρτα, αποδεικνύοντας ότι μπορεί να υπάρξει αγαστή συνεργασία μεταξύ ιδιωτών και πολιτείας για τέτοιους σκοπούς. «Κάθε φορά που ολοκληρώνεται ένα μεγάλο project του ΝΕΟΝ, αισθάνομαι δικαιωμένος και περήφανος για αυτόν τον οργανισμό, γιατί από την ίδρυσή του επέλεξα να μην “απομονωθεί” σε έναν δικό του χώρο, αλλά να διαχυθεί σε όλη την πόλη και να φέρει τη σύγχρονη τέχνη κοντά σε όλους», λέει στη στήλη ο συλλέκτης. «Πόσο μάλλον για την έκθεση “Portals”, που αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό project για δύο λόγους: Αφενός στην επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση αποτέλεσε τη δική μας συνεισφορά στον εορτασμό της δημιουργίας της εθνικής μας ταυτότητας. Πιστεύω ακράδαντα ότι η σύγχρονη τέχνη κεντρίζει τις συνειδήσεις, και στην παρούσα συγκυρία αυτή η έκθεση πυροδότησε κατά κάποιον τρόπο τον αναστοχασμό προς την εθνική αυτοσυνειδησία».
Και συνεχίζει: «Αφετέρου πραγματοποιήθηκε στο ιστορικό κτίριο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου, το οποίο αναβαθμίσαμε σε ένα έργο μεγάλου βεληνεκούς τόσο για εμάς και τη Βουλή (στην οποία ανήκει το κτίριο) όσο και για τον δημόσιο χώρο στην Ελλάδα. Θα αποτελέσει έναν νέο πολιτιστικό χώρο που ξανασυστήνεται στο ευρύ κοινό ως τόπος συνάντησης, αφύπνισης και προβληματισμού». Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρόεδρος της Βουλής, Κωνσταντίνος Τασούλας, στα εγκαίνια της έκθεσης τον Ιούνιο είχε πει: «Οι δημόσιοι χώροι όπως αυτός, όλοι οι δημόσιοι χώροι, δεν μας έχουν δεσμοφύλακές τους. Μας έχουν διαχειριστές τους, που σκοπός και χρέος μας είναι να τους κοινωνικοποιούμε, να τους φέρνουμε σε συνομιλία με την κοινωνία. Να τους αγκαλιάζει η κοινωνία, να τους ζει, να τους γεύεται, να τους χαίρεται και να εισπράττει τα μηνύματα αυτής της συνεργασίας».Και τώρα; Το Καπνεργοστάσιο –που στεγάζει το Τυπογραφείο και τη Βιβλιοθήκη του Κοινοβουλίου– θα φιλοξενήσει μια ακόμα έκθεση του ΝΕΟΝ το καλοκαίρι, ενώ χάρη σε χρηματοδότηση του τρέχοντος ΕΣΠΑ έχει ήδη ξεκινήσει να σχεδιάζει τη βέλτιστη αξιοποίησή του με νέα μελέτη που θα αναδείξει καλύτερα τη σπουδαία δυναμική του.