Το νέο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, πύλη εισόδου στον κόσμο του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου

Το νέο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, πύλη εισόδου στον κόσμο του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου

Τα γεννητούρια ενός νέου μουσείου είναι σπουδαία υπόθεση. Ο επισκέπτης περνάει το κατώφλι και νιώθει ότι η ιστορία του παρουσιάζεται μέσα σε ολοκαίνουργιο «ένδυμα»

2' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα γεννητούρια ενός νέου μουσείου είναι σπουδαία υπόθεση. Ο επισκέπτης περνάει το κατώφλι και νιώθει ότι η ιστορία του παρουσιάζεται μέσα σε ολοκαίνουργιο «ένδυμα». Κανείς όμως δεν μπορεί να φανταστεί τον κόπο και τον χρόνο που επενδύθηκε ή τις ματαιώσεις και τα εμπόδια που χρειάστηκε να ξεπεραστούν για να λάβει ένα τέτοιο εγχείρημα σάρκα και οστά. Η αλήθεια είναι ότι η έφορος Αρχαιοτήτων Ημαθίας, Αγγελική Κοτταρίδη, στην παρθενική παρουσίαση του Πολυκεντρικού Μουσείου Αιγών στο αθηναϊκό κοινό, απέφυγε να αναφερθεί στη μικρή της Οδύσσεια που κράτησε αρκετά χρόνια. Προσέφερε όμως σε όλους όσοι γέμισαν τη Δευτέρα το βράδυ το αμφιθέατρο «Δ. Παντερμαλής» στο Μουσείο της Ακρόπολης μια χορταστική ξενάγηση στους χώρους και στα εκθέματα, αλλά πρωτίστως στο μοναδικό του σκεπτικό: δεν είναι απλώς ένας νέος πολιτιστικός φορέας αλλά μια πύλη εισόδου στον κόσμο του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου, όπως διαπίστωσαν όσοι το έχουν ήδη επισκεφθεί μετά τα πρόσφατα εγκαίνιά του από τον πρωθυπουργό. Κάπως έτσι, με τον δικό της μαγικό τρόπο μετέφερε την πρωτεύουσα των Αρχαίων Μακεδόνων, τις Αιγές, στη σύγχρονη ελληνική πρωτεύουσα. Το βουνό, δηλαδή, πήγε στον Μωάμεθ.

Το νέο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, πύλη εισόδου στον κόσμο του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου-1
Χ. Μποκόρος. Γ. Κακαβάς, Α. Κοτταρίδη, Ν. Σταμπολίδης, Δ. Αθανασούλης και Θ. Αραβάνης Φωτ. ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ

Πώς το αφήγημα της Βεργίνας του Ανδρόνικου άλλαξε από το 1977 για να γίνει το 2023 οι Αιγές της Οικουμένης; Απλούστατα διότι συνδέεται πλέον με οργανικό τρόπο ό,τι έχει βρεθεί έως τώρα, όπως εξήγησε η Κοτταρίδη, αφού το νέο κτίριο με 7.500 τ.μ. έρχεται να συμπληρώσει το Μουσείο των Βασιλικών Τάφων, τη Νεκρόπολη με τη συστάδα των Τημενιδών, το θέατρο και βέβαια το Ανάκτορο του Φιλίππου που βρίσκονται μέσα σε μια τεράστια έκταση, η οποία φυτεύτηκε με χιλιάδες δένδρα. Πρόκειται δηλαδή, στην ουσία, για ένα μεγάλο αρχαιολογικό πάρκο που μας μεταφέρει αβίαστα στο παρελθόν, διότι διαθέτει πληθώρα σπαραγμάτων από τον μεγάλο πολιτισμό των Μακεδόνων που έφτασαν μέχρι την άκρη του τότε γνωστού κόσμου. Στην παρουσίαση έκλεψαν την παράσταση οι καταπληκτικές εικόνες των αντικειμένων, είτε επρόκειτο για γλυπτά είτε ακόμα και για ταπεινά ευρήματα, όπως τα χιλιάδες καρφιά που συγκρατούσαν τα αρχιτεκτονικά μέλη του ανακτόρου. Βέβαια, καίρια θέση στο καινούργιο κτίριο έχει το αναστηλωμένο τμήμα των 30 τ.μ. του άνω ορόφου του λαμπρού αυτού οικοδομήματος που θεωρείται ο «Παρθενώνας της Μακεδονίας».

Το νέο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, πύλη εισόδου στον κόσμο του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου-2
 Στο νέο μουσείο

Στην παρουσίαση, υπήρχε συχνά η τιμητική αναφορά στον αρχαιολόγο που έπιασε πρώτος το νήμα για να ανασύρει τους Μακεδόνες από τη λήθη: τον Μανώλη Ανδρόνικο, μαθήτρια του οποίου ήταν η Κοτταρίδη και σε ολόκληρη την πορεία της κράτησε το ίδιο πάθος για τη δουλειά αλλά και το ίδιο ήθος με τον κορυφαίο ανασκαφέα. Για το Νέο Μουσείο μίλησαν ο σύμβουλος Επικρατείας Θόδωρος Αραβάνης και ο διευθυντής του Νομισματικού Μουσείου, Γιώργος Κακαβάς, οι οποίοι συνέβαλαν στην περιοδική έκθεση «Οικουμένης Αντίδωρον». Αναφέρθηκαν στα νομίσματα ως θησαυρούς εν σμικρώ που αποτυπώνουν με ενάργεια τους πρωταγωνιστές του αρχαίου κόσμου.

Το νέο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, πύλη εισόδου στον κόσμο του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου-3
Ο Νίκος Σταμπολίδης πάνω αριστερά και η Αγγελική Κοτταρίδη κάτω στο κέντρο στις ανασκαφές του Ανδρόνικου

Τον λόγο πήρε και ο ζωγράφος Χρήστος Μποκόρος που γνωρίζει τις Αιγές εδώ και δεκαετίες, καθώς έχει προσφέρει την καλλιτεχνική γνώση του στην αποκατάσταση αρχαιολογικών ταφικών θησαυρών και τώρα παρουσιάζει έργα του στην περιοδική έκθεση «Υλης Μνήμη». Τις απόψεις τους για το νέο μουσείο κατέθεσαν ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, Δημήτρης Αθανασούλης και ο γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης. «Ομότεχνοι» και οι δύο της Αγγελικής Κοτταρίδη, ανασκαφείς αλλά και δημιουργοί μουσείων στην Ελεύθερνα της Κρήτης και στις Κυκλάδες, μίλησαν για το έργο της. Την εκδήλωση προλόγισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Πολυκεντρικού Μουσείου των Αιγών, Γιώργος Λιόλιος, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε η πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Συλλόγων Φίλων Μουσείων, Λίλα ντε Τσάβες-Χρονοπούλου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή